ועדת המעקב: יום האדמה יצוין בסוף השבוע הקרוב בגליל, במשולש ובנגב

יום האדמה יצוין על ידי הציבור הערביפלסטיני בישראל בסוף השבוע הקרוב בגליל, במשולש ובנגב. ביום שישי, 30 במארס, יום השנה ה-42 ליום האדמה, תתקיים התהלוכה המסורתית בעיר עראבה שבגליל. למחרת, בשבת 30 במארס יתקיים אירוע מחאה באדמות אלרוחה שליד העיר אום אלפחם. במקום אמור לעבור קו מתח גבוה שיפקיע חלק מהאדמות וימנע שימוש מחלק אחר. זו רזרבת הקרקעות האחרונה של העיר. פעולות מחאה נוספות יתקיימו בנגב בסימן ההתנגדות לתכנית הקמת מכרה הפוספטים על ידי הקונצרן המופרט כי"ל שבבעלות איל ההון תושב לונדון, עידן עופר. המכרה המתוכנן עלול להוביל לעקירתן של אלפי משפחות ערביותבדואיות מאדמותיהם ולזיהום אוויר קשה בעיר ערד.

2018-03-26_201213

עצרת של מק"י וחד"ש בעיר סחנין לציון 40 שנה ליום האדמה, מארס 2016 (צילום: אל אתיחאד)

כמו כן, חברי ועדת המעקב לציבור הערבי יבקרו ביום שישי בבתיהם של ששת חללי יום האדמה שנפלו מאש המשטרה במארס 1976. עוד נמסר מוועדת המעקב על תמיכתה במערכה נגד הפקעת בתי הקברות ונכסי וקף מוסלמים ביפו ובחיפה.

יום האדמה השביתה הכללית של האוכלוסייה הערבית בישראל ב-1976, בתגובה להחלטת הממשלה להפקיע שטחי קרקע גדולים נוספים מידי האוכלוסייה הערבית, הייתה אירוע היסטורי לא רק מבחינת הציבור הערבית בישראל והעם הערבי הפלסטיני בכללותו, אלא גם בתולדות המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י).

בוועד להגנת האדמות, שהחליט לראשונה בתולדות האוכלוסייה הערבית בישראל על קיום שביתה כללית, הייתה השפעה גדולה לנציגי מק"י. גם ועד ראשי המועצות המקומיות הערביות תמך בשביתה, אך האיומים, הלחץ, הפיתויים ומסע ההפחדה מצד השלטונות, הביאו לכך שרוב ראשי המועצות הערביות התנגדו לשביתה.

למרות הכל השביתה הצליחה בגדול והייתה זאת שביתה כללית במלוא מובן המילה. השתתפו בה כל שכבות האוכלוסייה הערבית. גם ראשי מועצות מקומיות שהתנגדו לקיום השביתה הצטרפו לשובתים. הם נוכחו לדעת שתושבי כפריהם, רובם ככולם, שובתים ואינם נרתעים מפני האיומים והלחצים. מאבקה של המפלגה הקומוניסטית ביום האדמה היה לכן חלק לא רק ממאבק המיעוט הלאומי הערביפלסטיני, אלא גם מהמאבק הכולל להגנת הדמוקרטיה ולשמירת זכויות האדם בישראל.