ויכוח על חוק הלאום הגזעני באיגוד העו"סים; היו"ר הבהירה שהיא מתנגדת לחוק

ויכוח סוער נערך אמש (שלישי) במזכירות איגוד העובדים הסוציאליים, בו חברים יהודים וערבים, סביב שאלת חוק הלאום הגזעני. חברים במזכירות דרשו לפרסם גינוי חריף נגד החוק – המנוגד לעקרונות האתיקה של המקצוע והבא לפורר אוכלוסיות, בייחוד אוכלוסיות בעוני, על פי מוצא דתי ועדתי. יו"ר האיגוד, ענבל חרמוני, הבהירה שהיא מתנגדת לחוק, אך חברים אחרים במזכירות האיגוד אמרו שהאיגוד "אינו צריך לעסוק בשאלות פוליטיות שבמחלוקת ציבורית".

2018-09-05_205046

לבסוף, וברוב קולות, הוחלט שחברי האיגוד ימשיכו לפעול באופן שוויוני בקרב כל המגזרים והאוכלוסיות בחברה הישראלית – בתגובה לחוק הלאום. יצוין שאיגוד העובדים הסוציאליים הוא הראשון במסגרת ההסתדרות המתייחס לחוק הגזעני. חרף דרישת סיעת חד"ש, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן מסרב בעקשנות לקדם כל החלטה או גינוי לחוק שנחקק על ידי ממשלת הימין שאחד ממטרותיו הוא לפלג את מעמד העובדים – לטובת בעלי ההון.

למרות השתיקה הרועמת של ההסתדרות סביב החוק, כוח לעובדים ארגון עובדים דמוקרטי, גינה אותו בחריפות וקרא לבטלו. בהודעה שפרסם הארגון ערב ההפגנה ההמונית הערביתיהודית שנערכה בתלאביב ב-11 באוגוסט, נאמר ש"החתירה לשוויון ולביטול פערים והבדלים בין מעמדות, ובין בני גזעים, קבוצות ואמונות שונות, היא ציר מרכזי בפעילותם של ארגוני עובדים בעולם, לרבות ארגון כוח לעובדים. כוח לעובדים מאגד עובדות ועובדים מכל חלקי החברה הישראלית, יהודים וערבים כאחד, והארגון מתנגד לכל חקיקה שמטרתה לסכסך ולהפריד בין חלקיו השונים של מעמד העובדים הישראלי".

לדברי הארגון "היעדר התייחסות בחוק הלאום לשוויון המלא לו זכאית האוכלוסייה הערבית ולהבטחת מעמד השפה הערבית בישראל, הסתירות הקיימות בינו ובין ערכי היסוד של שוויון ושל עקרונות מגילת העצמאות, כמו גם התחושות הקשות שיצר החוק אצל הקהילה הדרוזית והאוכלוסייה הערבית בישראל, מעידים כולם כי מוטב שחוק זה לא היה נחקק". "הפגיעה במעמד השפה הערבית היא חלק מהניסיון להדרת האוכלוסייה הערבית מהמרחב הציבורי הישראלי. כוח לעובדים ימשיך לפעול להרחבת השימוש בשפה הערבית בפעילותו ובפרסומיו על מנת לשמש בית לעובדים בני שני העמים. על כן ארגון כוח לעובדים מצטרף למחאה כנגד חוק הלאום, וקורא לביטולו והחלפתו בחקיקת יסוד המבוססת על יסודות החירות הצדק והשוויון", הדגישו.