ה-1 במאי: מיליוני עובדות ועובדים צעדו ברחבי העולם נגד הניצול והאפליה

מיליוני עובדות ועובדים צעדו אתמול (רביעי) ברחבי העולם לציון ה-1 במאי, יום העובד הבינלאומי. במקומות רבים בעולם כוחות הביטחון ניסו למנוע או לשבש את תהלוכות העובדים. באיסטנבול עצרה משטרת טורקיה מפגינים רבים שניסו לצעוד לעבר כיכר טקסים אף שנאסר עליהם לקיים הפגנה שם – לכאורה "מסיבות ביטחוניות". דרכים המובילות לכיכר נחסמו משעות הבוקר המוקדמות. המשטרה אפשרה רק לקבוצות קטנות של נציגים מאיגודי עובדים להניח פרחים באנדרטה במקום, שבו נהרגו ב-1977 34 פעילים במהלך אירוע ל-1 במאי, כשאש נפתחה לעברם מבניין סמוך. האחראים לרצח ההמוני היו אנשי הימין הפשיסטי.

גם בפריז, בה כ-80 אלף בני אדם השתתפו בצעדת ה-1 במאי, כוחות משטרה גדולים פעלו כדי לשבש את התהלוכה. עוד בטרם החלה הצעדה בשעה 14:00 המשטרה ירתה גז מדמיע על מפגינים באזור תחנת הרכבת מונפרנאס. מנהיג ארגון העובדים הגדול, הקונפדרציה הכללית של עבודה (CGT) פיליפ מרטינז, אף חולץ מההפגנה עקב קשיי נשימה. הוא כינה את פעילות משטרת צרפת "התקפה בלתי מרוסנת נגד זכויות היסוד של האזרחים". יצוין שיותר מ300 מפגינים נעצרו, ולפחות 40 בני אדם נפצעו וטופלו במקום על ידי חובשים.

2019-05-02_203626

מפגינים בביירות, אתמול, מציינים את ה-1 במאי (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

גם ברחבי אסיה השתתפו רבים בצעדות, בין השאר בדרום קוריאה, הפיליפינים, מלזיה, אינדונזיה, טייוואן, קמבודיה ומיאנמר. בסרי לנקה ביטלו מפלגות השמאל את צעדות 1 במאי בשל החשש הביטחוני ומצב החירום שהוכרז במדינה אחרי מתקפת הטרור של חג הפסחא, שבה רצחו ג'יהאדיסטים 253 בני אדם. בלבנון אלפים לקחו חלק בתהלוכת ה-1 במאי שנערכה במרכז ביירות על פי קריאת המפלגה הקומוניסטית והאיגודים המקצועיים המעמדיים. בעצרת שנערכה בתום המצעד נמסר על שביתה כללית שתתקיים בשבועות הקרובים.

בכיכר האדומה במוסקבה, בירת רוסיה, השתתפו כ-100 אלף בני אדם בצעדת 1 במאי שארגנו איגודי עובדים. במרכז הוואנה, כחצי מיליון קובנים לקחו חלק במצעד יום העובד הבינלאומי. רבים הניפו כרזות נגד ההתערבות האימפריאליסטית בוונצואלה. ברחבי אמריקה הלטינית נערכו הפגנות המוניות לציון ה-1 במאי, מהעיר מקסיקו בצפון ועד סנטיאגו, בירת צ'ילה, בדרום. בארגנטינה מחאות ה-1 במאי החלו עוד ביום שלישי ה-30 באפריל, בעת השביתה הכללית שהוכרזה על ידי האיגודים המקצועיים בתמיכת מפלגות השמאל בעקבות המשבר הכלכלי והחברתי הפוקד את המדינה, תולדה של המדיניות הניאוליברלית של הנשיא מאוריסיו מקרי.