התקשורת מדירה את חברי הכנסת הערבים מסיקור מערכת הבחירות לכנסת ה-25

חברי הכנסת הערבים סבלו לקראת הבחירות מתת-ייצוג בתקשורת המשודרת המרכזית בישראל, כך עולה מבדיקה מיוחדת שבוצעה במסגרת "מדד הייצוג" ופורסמה הבוקר (חמישי) בעת "העין השביעית". "מדד הייצוג" נמשך מאז 2016 בשיתוף עמותת סיכוי-אופוק ויחד עם חברת יפעת מחקרי מדיה. מהבדיקה שפורסמה הבוקר היום עולה שהסיקור של ח"כ הגזען איתמר בן-גביר לבדו היה בהיקף גדול פי 3 מסיקור כלל חברי-הכנסת הערבים. יו"ר עוצמה-יהודית הפשיסט רואיין, הושמע או צוטט 1,204 פעמים בחודשים אוגוסט-ספטמבר 2022 בתקשורת המשודרת המרכזית. כל 14 חברי-הכנסת הערבים המכהנים כיום גם יחד רואיינו, הושמעו או צוטטו 412 פעמים בלבד.

יו"ר רשימת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, משתתף במשדר בחירות של ערוץ 12 (צילום מסך: ערוץ 12)

 

עוד בבדיקה שנערכה כעת לקראת הבחירות עולה עוד כי מרבית הסיקור של חברי-הכנסת הערבים הוקדש לתמרונים ותככים פוליטיים ולא לבעיות ולאתגרים איתם מתמודדים המצביעים הערבים; כי חלק מכלי התקשורת עדיין עושים שימוש בטרמינולוגיה טעונה ומדירה; וכי יותר חברי-כנסת יהודים התראיינו בנוגע לפיצול הרשימה המשותפת מאשר חברי-כנסת ערבים, בעיקר בערוצי הטלוויזיה המסחריים.

במסגרת הבדיקה נבדקו כלל הופעות חברי-הכנסת בישראל בחודשים אוגוסט וספטמבר 2022 בתקשורת המשודרת המרכזית (כאן 11, קשת 12, רשת 13, כאן ב' וגלי-צה"ל). בסך הכל נמצאו 3,623 אזכורים לחברי-כנסת, לא כולל שרים וסגני שרים. רוב האזכורים, מציינים חוקרי יפעת מחקרי מדיה, הם ראיונות עם חברי-כנסת, סינקים מראיונות שלהם או ציטוט דברי חברי-הכנסת בידי המגישים.

כ-18% מאזרחי המדינה הם ערבים ובכנסת הנוכחית מכהנים 14 חברי כנסת ערבים, כלומר כ-11.6% מכלל חברי הכנסת. :במילים אחרות, החברה הערבית סובלת מתת-ייצוג בבית המחוקקים, בין היתר בשל אחוזי הצבעה נמוכים של בעלי זכות הבחירה הערבים. בתקשורת המצב גרוע עוד יותר. גם בניכוי שרים וסגני שרים והתמקדות בחברי כנסת מן המניין בלבד, ולמרות שההתפתחויות בקרב המפלגות שזוכות למרבית קולות החברה הערבית בישראל היו דרמטיות ועשויות להכריע את זהות ראש הממשלה הבא, התקשורת העדיפה בחודשיים הקריטיים שלקראת הבחירות לתת ייצוג יתר לחברי-כנסת יהודים. 89% מתוך כ-3,600 האזכורים של חברי-הכנסת בחודשיים שנבדקו היו של חברי-כנסת יהודים, לעומת 11% בלבד של חברי כנסת ערבים", נאמר במסקנות הסקירה.

כלי התקשורת המרכזיים בישראל אמורים לשקף בשידוריהם את כלל האוכלוסייה הישראלית, בין אם מתוקף חוק ובין אם מתוקף המקצועיות העיתונאית. למרות זאת, הם מעדיפים להתמקד באופן חסר מידה באזרחים היהודים ולהציג לצופיהם מדינה שממנה נעדרות כמעט לחלוטין דמויות של אזרחים ערבים.

 

לעיון בתחקיר המלא שפורסם הבוקר:

https://www.the7eye.org.il/468685