השקה של הגדה השמאלית ביפו: ביזת הרכוש הערבי במלחמת העצמאות מאת אדם רז

מועדון הגדה השמאלית מזמין לערב השקת הספר "ביזת הרכוש הערבי במלחמת העצמאות" מאת אדם רז ושיחה עם פרופ' מוסטפא כבהא. האירוע יתקיים בתיאטרון העברי-ערבי ביפו, טיילת מפרץ שלמה 10 יפו, ביום שלישי הקרוב (29.6) בשעה 20:00.

בספר נחשפת תופעה שנודע לה משקל רב בעיצוב החברה והמדינה בישראל, אך היא הושכחה מהזיכרון ההיסטורי – ביזת הרכוש הערבי במלחמת 1948. ישראלים רבים – חיילים ואזרחים, יחידים וקבוצות – נטלו חלק בשוד המוני של הרכוש הרב שנותר בבתים, בתי עסק, ומשקים חקלאיים שהושארו מאחור על-ידי בעליהם הערבים במהלך המלחמה.

התיאור החי והמפורט של הביזה שלוחת הרסן, שפשטה בכל רחבי הארץ, מעורר שאלות מטרידות: מדוע השלטון המרכזי העלים עין מן השוד? מדוע ראש הממשלה ושר הביטחון, דוד בן-גוריון, לא הטיל את מלוא כובד משקלו כדי לבלום את התופעה, למרות התראות ומחאות רבות מצד בעלי תפקידים בזרועות הצבא וברשויות אזרחיות, שהביעו חרדה מהשלכות הביזה על דמותה של החברה הישראלית? השתתפותו הנרחבת של הציבור היהודי בישראל בביזה מוצגת בספר לא רק ככתם מוסרי, אלא גם כגורם מכריע בהפיכת ציבור זה לבעל עניין אישי במדיניות אי-השבתם של הפליטים הפלסטינים.

 

באירוע ניתן יהיה לרכוש הספר בעברית ובערבית. הכניסה לאירוע ללא תשלום, אך ניתן לתרום  20 שקל לכיסוי הוצאות. האירוע בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/500155861293916