השמאל והעיר הגדולה: פעילים בתל אביב מגבשים חזון עירוני אלטרנטיבי

בחנות הספרים "רידינג" בתל אביב נערך השבוע (8.5) כנס רב משתתפים תחת הכותרת "השמאל והעיר הגדולה". במרכז הכנס עמד מסמך המציע חזון עירוני חדש לתל אביב, אותו גיבש בשנה וחצי שחלפו צוות חשיבה שהתכנס במועדון "הגדה השמאלית". המסמך כולל התייחסות לתחומי הדיור, התחבורה, החינוך, הסביבה והדמוקרטיה העירונית.

בגיבוש החזון לקחו חלק מתכנני ערים, אנשי אקדמיה ופעילים חברתיים ופוליטיים משכונות שונות בעיר – בהם חברי מק"י, חד"ש ו"אנחנו העיר". בכנס השתתפו חברי המועצה מסיעת "אנחנו העיר": שולה קשת, עו"ד אמיר בדראן ועו"ד מוריה שלומות, וכן ח"כ לשעבר ד"ר דב חנין. את האירוע הנחתה מזכירת סניף חד"ש בתל אביב, עו"ד נועה לוי.

כל אחד מפרקי מסמך החזון כולל שני חלקים: רפורמה ומהפכה. תחת הכותרת "רפורמה" מפורטים הצעדים הראשוניים שניתן לקדם כבר עכשיו, ואילו תחת הכותרת "מהפכה" מפורטות תוכניות ארוכות טווח לשינוי פני העיר.

פעיל מק"י יוני לבנה הציג את פרק החזון הדמוקרטי. לדבריו, "עיריית תל אביב-יפו מנוהלת כבר עשרים שנה כמופע של איש אחד. למרות הצהרותיה היפות, העירייה דוחקת כבר שנים את התושבות והתושבים, את נציגי הציבור והשכונות מלקיחת חלק אמיתי ופעיל בקבלת ההחלטות". הוא הציג את התוכניות לחיזוק מועצת העיר ולהגברת השקיפות בעירייה, וכן להעמקת את המעורבות הדמוקרטית של התושבים בניהול העיר דרך הפעלה מחדש של ועדי השכונות ושיתוף התושבים בתהליכי גיבוש התקציב.

את פרק התחבורה הציגו מתכננת הערים דניה ואקנין ובן זוגה, הפעיל הסביבתי דרור בוימל. בתוכנית: פיתוח נרחב של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ); צמצום השימוש ברכב פרטי בעיר; רגולציה של קורקינטים ואופניים חשמליים;  והגנה על תושבים בתקופת עבודות תשתית. לדברי ואקנין, "הבנייה החדשה צפויה להגדיל דרמטית את כמות המכוניות הפרטיות בעיר ולהחריף את המשבר התחבורתי. חיוני לקדם פתרונות מהירים בעתיד הקרוב, ולא להמתין להשלמת העבודות על הרכבת הקלה".

הפעיל טל שדות ומתכנן הערים טל אלסטר הציגו יחד את פרק הדיור. בין היתר דנו בהצעות לקידום דיור ציבורי; מאבק בהשכרה קצרת-טווח לתיירות; קידום ארנונה פרוגרסיבית; וצמצום גודל הדירות הנבנות בעיר, תוך העדפה של דירות קטנות ובינוניות למגורים. לדברי שדות, "דיור זו זכות יסוד. כדי להבטיח אותה לכל התושבים, על העירייה להתערב באופן פעיל ואף אגרסיבי בשוק הדיור".

החוקר ד"ר אורי אנזנברג והפעיל הסביבתי מור גלבוע הגישו את פרק הסביבה הכולל בין היתר הצעות להגדלת התקציב העירוני להיערכות למשבר האקלים, תוכנית נטיעת עצים רחבת היקף, והכנסת שיקולי סביבה ואקלים לכל הפרויקטים העירוניים. כמו כן מציע הפרק לעודד חקלאות עירונית בחצרות ובגינות בעיר.

את פרק החינוך הציגו המחנך אדם אלי וחבר המועצה עו"ד אמיר בדראן. על העירייה, אמרו, להפנות תקציבים לסגירת הפערים הגדולים הקיימים במערכת החינוך בעיר בין הצפון לדרום, ובמיוחד בין תל אביב ליפו. הם תקפו בחריפות את מדיניות הסגרגציה בחינוך שמנהלת העירייה כלפי הילדים של מבקשי המקלט ומהגרי העבודה.

בסיום הכנס קראו המארגנים למשתתפים ולציבור הרחב להגיב על מסמך החזון, והביעו תקווה לשפרו הודות לדיון עם תושבות ותושבים משכונות שונות. עוד ציינו כי בכוונתם לגבש תוכניות מפורטות לכל רובע בעיר, בהתאם לאופיו ולצרכים של תושביו.

 

אסף טלגם