השילוש הבלתי קדוש: ממשלת ישראל, ממשל טראמפ והאוונגליסטים

בעקבות ביקורו בישראל של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס הודקו הקשרים בין האוונגליסטים לבין הימין המשיחי והמתנחלי בישראל. מי הם האוונגליסטים ומה כוחם? מה עמדותיהם הפוליטיות? מה יחסם לישראל ולפלסטינים? כיצד נוצרה הברית בינם לבין הימין בישראל? כיצד הם פועלים בארץ, ואיך הם משפיעים בפוליטיקה האמריקאית?

האוונגליזם היא תנועה נוצרית פרוטסטנטית עולמית, שמאמיניה נמנים עם קהילות שונות. לתנועה דתית זו שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בעולם: כיום ישנם בעולם כ-300 מיליון אוונגליסטים. כ-17% מאוכלוסיית דרום אמריקה וכ-18% מאוכלוסיית אפריקה הם אוונגליסטים. מרכז התנועה הוא בצפון אמריקה, שבה שוכנים כ-90 מיליון אוונגליסטים (26% מאוכלוסיית ארה"ב).

2018-01-30_201755

סגן הנשיא פנס ויו"ר הכנסת אדלשטיין (צילום: הכנסת)

 

בארה"ב, הרוב המכריע של האוונגליסטים הם לבנים, בעלי השכלה והכנסה נמוכות ובינוניות. ריכוזם הגאוגרפי העיקרי הוא במדינות "חגורת התנ"ך" (Bible Belt)  בדרום מזרח ובמערב התיכון של ארה"ב. האוונגליסטים הם שמרנים: מדגישים את ערכי הבית והמשפחה הפטריארכליים, מתנגדים ללימודי אבולוציה, להפלות ולזכויות להט"ב. 81% מהם הצביעו בעד דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב.

לדתיוּת האוונגליסטית כמה מאפיינים מרכזיים: אמונה בגילוי אישי של ישו, וכתוצאה מכך תהליך של "המרה", קרי היוולדות רוחנית מחדש; אמונה בסמכות המוחלטת של כתבי הקודש, באי האפשרות שתתגלה בהם טעות וביכולת של היחיד להבינם; השגת כפרה וגאולה אישית באמצעות האמונה במותו ובתחייתו של ישו; אקטיביזם חברתי והתנדבות בארגונים וברשתות פרה-כנסייתיים לשם הפצת הבשורה.

בקרב רבים מהאוונגליסטים רווחת האמונה כי העולם עומד בפני אפוקליפסה, מאורעות כבירים שישימו קץ לעולם הזה. האוונגליסטים מאמינים כי היהודים נותרו העם הנבחר גם לאחר ייסוד הנצרות. לפיכך, שיבת היהודים לארצם, יישוב ארץ הקודש ובניית המקדש השלישי בירושלים הם תנאי הכרחי לשובו של ישו. לפני בואו של ישו, כך מאמינים האוונגליסטים, תתרחש מלחמת גוג ומגוג בין כוחות האור לבין כוחות האנטי-כריסט (המוסלמים). במלחמה זו יגוועו מרבית היהודים והמוסלמים, מלבד אלה שיסכימו להתנצר.

הקשר בין האוונגליסטים לבין הימין בישראל נוצר עוד בתקופת הנשיא קרטר, שממשלו תמך בהקמת מדינה פלסטינית. רה"מ דאז, מנחם בגין, יזם את חקיקתו של חוק היסוד "ירושלים בירת ישראל" (1980), ובעקבות כך העתיקו 13 שגרירות את משכנן אל מחוץ לעיר. בגין יצר קשרים עם מטיף הטלוויזיה האוונגליסטי ג'רי פלוול, וישראל תרמה כספים להבאת אלפי אוונגליסטים לירושלים לרגל חג הסוכות הנוצרי. פלוול פתח בירושלים סניף של "השגרירות הנוצרית הבינלאומית" ((ICEJ. ההשפעה הפוליטית של האוונגליסטים גברה  בימי הנשיא  רייגן,  שהגדיר  עצמו נוצרי שנולד  מחדש, אך דעכה בתקופת קלינטון. בתקופת הנשיא בוש התמסד הקשר בין האוונגליסטים לבין הבית הלבן. בתקופת אובמה, התייצבו האוונגליסטים נגדו כמעט בכל הזדמנות אפשרית.

היחסים  עם   האוונגליסטים   התחממו   בתקופת  נתניהו, שפיתח קשרים עם מנהיגים אוונגליסטים רבים, למשל עם המטיף ג'ון היגי ((Hagee. היגי אף הקים את הארגון נוצרים מאוחדים למען ישראל (CUFI), שדולה בה חברים כשני מיליון איש. לשדולה זו יש סניף בכנסת ישראל, המממן נסיעות של ח"כים (לא רק מהימין) ברחבי העולם. היגי טען בעבר כי היטלר פעל בשליחות האל כדי לכנס את היהודים בישראל, וכי השואה אירעה בעקבות התכחשות היהודים לאל האמתי. נתניהו כינה את היגי ותומכיו "ידידי ישראל הטובים ביותר". פט רוברטסון, מנהיג אוונגליסטי אחר, איל תקשורת וידידו הקרוב של שלדון אדלסון, טען כי מותם של אריאל שרון ויצחק רבין היה עונש על ניסיונם למסור את אדמות האל.

נתניהו שילב את השדולות האוונגליסטיות במלחמתו נגד הסכם הגרעין, קשר שתורגם גם בהופעתו של נתניהו בבית הנבחרים האמריקאי. במישור הרעיוני, מחבר ביניהם המקום המרכזי שתופשות ירושלים והשאיפה לבנות מחדש את המקדש בחזון האפוקליפטי של המשיחיים היהודים והנוצרים כאחד. מעורבות האוונגליסטים בסכסוך מתבטאת בתמיכה כספית עצומה בהתנחלויות, בעמותות הימין ובתנועות הר הבית והמקדש, ובהפעלת שדולה אדירה בוושינגטון במטרה לסכל כל פשרה מדינית. באמצעות הקשר עם האוונגליסטים, יצר נתניהו בסיס תמיכה רב אמצעים לימין העמוק בישראל במעין מסלול העוקף את השדולה היהודית (איפא"ק).

בטווח הארוך, לעומת זאת, יוצר נתניהו פילוג בארה"ב בעניין ישראל, נושא שהיה קונצנזוס בין-מפלגתי בארה"ב.  הקשר עם האוונגליסטים מפלג גם את הקהילה היהודית בארה"ב, שברובה סולדת מהימין האמריקאי ומטראמפ עצמו.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב