השורדת האחרונה של המצור על לנינגרד נעצרה בעת שהפגינה נגד המלחמה באוקראינה

השורדת האחרונה של המצור שהטיל צבא גרמניה הנאצי על לנינגרד נעצרה ביום רביעי בעת שהפגינה נגד המלחמה באוקראינה, על כך מוסר שליח העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה" ברוסיה. הפעילה, ילנה אוסיפובה, נעצרה בסנט פטרסבורג יחד עם מאות מפגינים נוספים. המצור על לנינגרד היה מצור צבאי של כוחות גרמניה הנאצית על העיר לנינגרד במהלך פלישתם לברית המועצות במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא נמשך 872 יום והחל הספטמבר 1941 והסתיים בינואר 1944 והביא למותם של כמיליון איש, שיעור האבדות האזרחיות הכבד ביותר בעיר כלשהי בהיסטוריה המודרנית ואולי בכלל.

שמונה שוטרים תועדו תופסים אותה ולוקחים אותה ממקום ההפגנה בזמן שזו אוחזת בשלטים ובהן נכתב ברוסית: "חייל, השלך את נשקך – ותהפוך לגיבור אמיתי!".  בשלט השני היא מזהירה בפני סכנת מלחמה גרעינית. זאת, בעקבות איומים שהשמיעו באחרונה הנשיא ולדימניר פוטין ושר החוץ סרגיי לברוב.

הקשישה ילנה אוסיפובה לפני שנעצרה בסנט פטרסבורג יחד עם מאות מפגינים נוספים (צילום: הומניטה)

 

אוסיפובה נעצרה יום לאחר שבמוסקבה עצרה המשטרה שתי אמהות וחמישה מילדיהם, בזמן שאלו ביקשו להפגין מול השגרירות האוקראינית בבירה הרוסית לאות הזדהות עם העם האוקראיני, ולהניח בפניה פרחים. הילדים בני 7 עד 11, שתועדו בוכים מאחורי סורג ובריח. אחד מהם החזיק שלט שעליו נכתב "לא למלחמה". הילדים, ליזה וגושה בני ה-11, מטביי בן ה-9 ודויד וסופיה בני ה-7, שוחררו רק לאחר כמה שעות. בתיעוד שפורסם נראית אחת האמהות מנסה לנחם ילדה בוכייה בתוך תא המעצר, ומסבירה לה מדוע הם נעצרו: "המשימה של המשטרה היא שפחות אנשים יתאספו ויאמרו שהם נגד המלחמה".

ארגון זכויות האדם רוסי דיווח הבוקר (שישי) שהמשטרה עצרה עד כה כ-8,000 בני אדם שהשתתפו בהפגנות מאז הפלישה הרוסית באוקראינה לפני שמונה ימים.. לפי הארגון המחאות התקיימו ב-48 ערים ברחבי המדינה.

 

עוד בנושא:

מאות פעילים נגד הכיבוש מישראל שיגרו מסר סולידרי אל מפגיני השלום ברוסיה