השגריר הפלסטיני באתיופיה: אירופה ואפריקה יכולות לשמש מתווכות ניטרליות

השגריר פלסטיני באתיופיה נאסרי אבוג׳עיש קרא לאתיופיה ולאיחוד האפריקאי לקחת חלק פעיל במאמצי המשא ומתן מול מדינת ישראל. כך נמסר בסוף השבוע בעלון המקוון של ממרכז אפריקה ע״ש תמר גולן באוניברסיטת בן גוריון. ההודעה של השגריר הפלסטיני בשבוע שעבר הגיעה בעקבות פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים, ובכוונת הרשות הפלסטינית להציע את נציגות היבשת האפריקאית כמתווכות ניטרליות בשיחות השלום במקום ארצות הברית.

2018-05-27_200844

 אבוג׳עיש הוסיף וציין שאתיופיה עשויה להיות גורם חשוב במאמץ של שיחות השלום בגלל "יחסיה עם העולם הערבי וכן מיקומה החשוב בזירה הפוליטית כבירת האיחוד האפריקאי; אנחנו מסכימים לקבל את אתיופיה כמגשרת בשיחות". על אף התפיסה בישראל של אתיופיה כשותפה אסטרטגית ביבשת הצביעה הראשונה בעד החלטת האו״ם שביטלה את הודעת טראמפ להכרה בירושלים כבירת ישראל: ״אנחנו מודים לאתיופיה על התמיכה שהיא נתנה לנו מזה תקופה ארוכה באו״ם ואנחנו מקווים שתמיכה זו תימשך גם בעתיד״, אמר השגריר.

בריאיון לסוכנות הידיעות הטורקית ״אנאדולו״ הוסיף אבוג׳עיש, אשר גם מייצג את הרשות הפלסטינית באיחוד האפריקאי, שהוא מקווה שגוש מדינות היבשת ימשיך לגנות את הצהרת טראמפ. אולם בטקס פתיחת השגרירות בירושלים השתתפו12 מדינות מהיבשת, ביניהן גם אתיופיה – על אף הצבעתה באו״ם נגד ההחלטה והתקווה של הרשות: גם אנגולה, קמרון והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, חוף השנהב וקניה, ניגריה, רואנדה, דרום סודן, טנזניה וזמביה.

התמיכה של נציגי שגרירויות היבשת בישראל עלתה לחלקם גם במחיר פוליטי כבד: שני דיפלומטים בכירים משגרירות אנגולה בישראל פוטרו משירות החוץ של מדינתם בעקבות השתתפותם בטקס, בגלל הפגיעה בשמה הטוב של אנגולה. ראש אגף אפריקה והמזרח התיכון במשרד החוץ האנגולי, חואקין דו אספיריטו סנטו, פוטר גם הוא מתפקידו לאחר שאישר את השתתפות השניים.