השבתת המעונות ללא הגלת זמן: אלפי מטפלות לגיל הרך הפגינו במרכז תל אביב

אלפי מטפלות במעונות היום לגיל הרך הפגינו הבוקר (ראשון) במרכז בתל אביב, בדרישה לתוספת תקציב והעלאת שכר המטפלות. הארגונים המפעילים את מעונות היום ביניהם נעמת, ויצו ואמונה פתחו הבוקר בהשבתת המעונות ללא הגבלת זמן. הם דורשים תוספת תקציב מהמדינה, במטרה להעלות את שכר המטפלות ולשפר את התנאים במעונות. המטפלות הפגינו מכיכר רבין ועד לרחבת מוזיאון תל-אביב. במקביל כמאה מטלפות הפגינו בכניסה לנהריה.

כמו כן, ביום שישי האחרון עשרות מטפלות הגיעו למול ביתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בצפון תל-אביב כדי לערוך קבלת שבת מחאתית ולהשמיע את זעקת החינוך לגיל הרך. "אורנה, צאי אלינו, הילדים צריכים את החיבוק שלך. זה הזמן שלך לפתוח איתנו משא ומתן ולמנוע את השביתה הכואבת החל מראשון", נאמר על ידי המטפלות. ביום חמישי שעבר עם התחדש מאבק הסייעות בגנים ובצהרונים בירושלים, בשעות הבוקר הפגינו הסייעות המאוגדות בסניף כוח לעובדים בירושלים.

"מי ידאג לקטנטנים?", אלפי מטפלות מפגינות, הבוקר, בכיכר רבין בתל-אביב (צילום: נעמת)

 

ההשבה כוללת את מעונות היום של ויצ"ו, נעמת, נשי חירות ואמונה שמאוגדים בהסתדרות המעו״ף. הארגונים התריעו על השביתה לפני מספר שבועות, ואליהם הצטרפו לאחרונה גם מעונות בחברה הערבית כמו עמותת ינבוע המפעילה מאות מעונות יום, ורשת החינוך נאות מרגלית. במעונות היום המפוקחים על ידי משרד הכלכלה, שמופעלים על ידי ארגונים נשים כ-120 אלף ילדים מגיל לידה עד 3, שהם כרבע מאוכלוסיית הילדים בגילים אלו. כיום מועסקות בהם מעל ל-16 אלף עובדות בתפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות, מבשלות ועוד.

לדברי ארגוני הנשים המפעילים מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך, התנאים המורכבים ופערי השכר המשמעותיים ביחס לסייעות גני הילדים בשלטון המקומי. על פי הנתונים שהציגו הארגונים המפעילים, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%.

יצוין שכ-9 אלף הורים חתמו על עצומה מקוונת בה הביעו תמיכה בעובדות המעונות. בעצומה נאמר "מעונות היום, השדרה החינוכית החשובה ביותר שלנו, נותרו ללא יכולת לקלוט עובדות ועובדים חדשים בשל תנאי העבודה, העומסים והשכר המביש. החינוך לגיל הרך נקלע למשבר הגדול ביותר מאז קום המדינה, יש מחסור עצום במטפלות-מחנכות בגלל תקצוב חסר. חסרות מאות עובדות בגלל השכר הנמוך ויש נטישה של מטפלות-מחנכות את המערכת. אנו תומכות ותומכים במאבקן של עובדות המעונות הקורסות תחת עומס העבודה והאחריות הכבדה לילדינו".

 

סרטון – אלפי מטפלות מפגינות הבוקר ברחבת מוזיאון תל-אביב:

https://www.facebook.com/womenatwork/videos/263214675549381

 

עצומת ההורים בתמיכה עם המטפלות:

https://www.atzuma.co.il/yeledlonoladbegil3

 

עוד בנושא:

הבוקר הפגינו בירושלים הסייעות בגנים ובמשפחתונים ; דרישותיהן שיפור מיידי בשכר ובתנאים