השביתות והמחאות נמשכות: ממשלת צרפת הציגה הרפורמה הניאו-ליברלית בפנסיה

ממשלת צרפת הימנית הציגה אתמול את רפורמת הפנסיה הניאוליברלית המקיפה שיזמה ושהיא מתכוונת לקדם, הכוללת את ביטול התנאים המיוחדים ל-42 עובדי חברות ממשלתיות ויצירת מערכת פנסיה אחידה לעובדי הציבור תוך פגיעה בכלל מעמד העובדים.

מפגינים בעיר ליל ביום שלישי האחרון (צילום: הומניטה)

ההודעה, שנמסרה היום עלידי ראש הממשלה אדואר פיליפ, הייתה הסיבה לשביתה המשתקת חלק גדול מהתחבורה במדינה מיום חמישי האחרון. בשבוע שעבר יצאו להפגין כ1.5 מיליון עובדים, גמלאים וסטודנטים. גם ביום שלישי, ערב פרסום פרטי התכנית נרשמו מחאות והפגנות של מאות אלפים נגד הרפורמה המוצעת. על פי הדיווח שפורסם הבוקר בעיתון הקומוניסטי "הומניטה" השביתה בתחבורה הציבורית ובמגזר הציבורי עדיין נמשכת ואף צפויה להחריף בימים הקרובים. קרב דומה על הפנסיות בצרפת ב-1995 הסתיים בהפסד של הממשלה, לאחר שביתה שנמשכה שבועות ארוכים.

לפי העיתון פיליפ הבהיר כי גיל הפרישה הרשמי במדינה ימשיך להיות 62. אך ניתן יהיה לקבל פנסיה מלאה רק לעובדים עד גיל 64. פיליפ גם אמר כי התוכנית תכלול פנסיית מינימום של 1,000 יורו בחודש במקום 980 יורו כעת. היא צפויה לחול רק על עובדים שנולדו אחרי 1975, כלומר להיכנס לפועל מתישהו בשנים 2035-2037.

מי שמובילים את השביתה בצרפת בימים האחרונים הם עובדי הרכבת ועובדי איגוד התחבורה של פריז, שיחד הביאו לשיתוק משמעותי של התחבורה במדינה. הם הבטיחו להמשיך בשביתה ללא הגבלת זמן, אם הממשלה לא תתחיל עמם במשאומתן, ודורשים ביטול התכנית. יצוין שבעקבות הכרזת ראש הממשלה פדרציית האיגודים המקצועיים היחידה שלא הצטרפה לצעדים הארגוניים, "הקונפדרציה הדמוקרטית של העובדים של צרפת" (CFDT), החליטה לקחת חלק במחאה. כל האיגודים קבעו לקיים "יום זעם" נוסף ברחבי המדינה ביום שלישי הקרוב.