השביתה במפעל ימית סינון: א"י שייכת לעם ישראל וזו מצווה לנצל פועלים פלסטינים

75 העובדים הפלסטינים במפעל הישראלי בשטחים הכבושים "ימית סינון"', המייצרים מסנני מים, שובתים מזה שבועיים בתגובה לפגיעתו של מנהל המפעל עופר תלמי בניסיונות ההתאגדות של העובדים ובזכויותיהם. המפעל שוכן סמוך לעיר הפלסטינית טול כרם (שטחי A וB) ולכן חוקי העבודה הישראליים אינם חלים עליו. חוקי העבודה המחייבים בו הם החוקים הירדניים, שלא עודכנו מאז תחילת הכיבוש הישראלי ביוני 1967.

מפגש באיגודים הפלסטינים של השובתים עם נציג קו לעובד, ערפאת עמרו, שהסביר את חקיקת העבודה בישראל (צילום: קו לעובד)

מנהל המפעל תלמי הבהיר בריאיון לרשת ב', כי "ארץ ישראל שייכת לעם ישראל" ולכן מותר לפגוע בזכויות העובדים הפלסטינים, לשלם להם שכר נמוך ולא לאפשר להם להתאגד. תפיסתו הקולוניאלית של תלמי מכשירה בעיניו את הניצול המעמדי המחפיר של העובדים הפלסטינים בשטחים הכבושים בידי מעסיקים ישראלים.

על השילוב בין כיבוש לקפיטליזם

תלמי מכחיש שהוא פוגע בזכויות עובדיו וטוען כי "אינו יכול לשלם" להם יותר משהוא משלם כעת. במכתב ששלח למנכ"ל ארגון העובדים מען, אסף אדיב, המייצג את עובדי המפעל, כתב: "אתה יודע למה ימית היא החברה היחידה בארץ שעובדת לפי החוק הירדני? משום שלעובדים אין תעודת זהות ישראלית והם בהגדרה לא עובדי חוץ כמו העובדים מתאילנד או ממדינות אחרות. הם עובדים בחברה שבבעלותי, של מי שיודע שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ואני לא מוכן שעובד פלסטיני ייקשר למדינת ישראל בכל דרך שהיא. אם החוק מתישהו יחייב אותי [לכבד את זכויות העובדים] – אפסיק להעסיק אותם".

אחד השובתים, חליל שיהאב, סיפר ל"כאן" חדשות: "אנו עובדים שנים במשכורות מינימום, גם עובדים מקצועיים – רתכים למשל. כולנו מקבלים את המינימום". לדבריו, "החוק הירדני זו בושה גדולה, ועכשיו הוא (תלמי) אומר גם שהוא לא רוצה לתת לעובדים תנאים בגלל שהם ערבים, לא בגלל שאין לו כסף". יצוין שתלמי שלח לעובדיו הודעה בערבית בה כתב "שהמשך השביתה יוביל לסגירת המפעל", ואף איים עליהם בהעברתו לישראל.

מפעל עשיר אבל עובדיו עניים

במכתב נוסף לעובדים כתב: "אני מבקש להתנצל ולחזור בי מביטוי שרשמתי בשעת כעס במכתבי הקודם בדבר הזכות על ארץ ישראל. אין לעניין זה כל השלכה על ענייני עבודה, אני מצר על כך וכואב את העובדה שאסף אדיב ניצל אמירה זו כדי להציג אותי בתקשורת כ'גזען' או כאכזרי לעובדים. יש לי קושי גדול לראות את המפעל שלנו סגור ברובו, באופן שעלול לפגוע בפרנסה של כולנו. אנחנו בתקופה קשה, והשביתה פוגעת בכולנו והיא מאיימת על קיומנו". יצוין שהמפעל הוא רווחי מאוד ומייצא את מוצריו לשורה ארוכה של מדינות ובהן סין, וייטנאם, ארה"ב, פנמה וקולומביה. המפעל אף משמש קבלן משנה עבור החברה נטפים, שהיא בבעלות משותפת של תאגיד ענק מקסיקני וקיבוץ חצרים ומעסיקה כ-4,300 עובדים ברחבי העולם.

מארגון מען המייצג את העובדים נמסר: "אנו דוחים את הניסיון של החברה ימית להעביר את הסכסוך עם עובדיה לפסים אידיאולוגיים. המאבק של עובדי המפעל הוא על שכר הוגן, דמי הבראה וקרן פנסיה. השביתה שהוכרזה במפעל היא תגובה חוקית לסירוב של הנהלת החברה להכיר בכך, שעובדיה הוותיקים והמקצועיים זכאים לתגמול מכובד על תרומתם למפעל, וכי מדובר בעובדים מקצועיים המועסקים מזה 20 שנה בשכר מינימום וללא קידום. ארגון מען מייצג עובדים ישראלים ופלסטינים על בסיס שוויוני וקורא ל'ימית סינון' לחתום על הסכם קיבוצי, דבר שיאפשר את סיום השביתה וחזרת העובדים לעבודה סדירה".

האיגודים הפלסטיניים פרסמו קריאה לארגוני עובדים בעולם לתמוך בעובדי "ימית" השובתים ולהפסיק את שיתוף הפעולה עם שלטון האפרטהייד בשטחים. עוד מוזכר במכתב כי שביתה קודמת התקיימה במפעל ב-2007.

זוהר אלון

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב