הרשימה המשותפת מתנגדת לחוק האזרחות הגזעני ולחוק גיוס החרדים לצבא כיבוש

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) לקדם חקיקה מחדש של חוק האזרחות, שנועד למנוע מתן מעמד בישראל לפלסטינים הנשואים לאזרחים ישראלים. את החוק יזמה שרת הפנים איילת שקד, לאחר שתוקפו של החוק הקודם – שנחקק כהוראת שעה זמנית ב-2003 והוארך מאז מדי שנה – פקע ביולי האחרון. על החלטת ממשלת הימין הגיב יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) ומסר "הפלנו את חוק האזרחות כי אנחנו מתנגדים לחקיקה גזענית ואנטי-דמוקרטית. נעשה הכל כדי להפיל אותו גם הפעם".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת בכנסת: נגד חוק האזרחות ונגד חוק בגיוס (צילום: זו הדרך)

 

אף על פי שתוקף החוק פקע ביולי האחרון, לאחר שהקואליציה לא הצליחה לגייס רוב בכנסת להארכתו, הורתה שקד לרשות האוכלוסין שקד להמשיך ולמנוע אישור הבקשות לאיחוד משפחות. בחודש שעבר מתח שופט העליון עוזי פוגלמן ביקורת חריפה על המהלך של השרה. בשבוע שעבר, בתשובה לעתירה שהגישו לבג"ץ פלסטינים וארגוני זכויות אדם, מסרה הפרקליטות כי שרת הפנים מתכוונת להשלים את חקיקת החוק החדש במהלך החודש הקרוב.

מהאגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם, שעתרו נגד שרת הפנים בשל סירובה לשנות את המדיניות לאחר פקיעת תוקף החוק, נמסר כי "חוק האזרחות היה ונותר כתם על ספר החוקים, וטוב שלא הוארך לפני חצי שנה. רצונה של שרת הפנים לשוב ולחוקק אותו מבלי שיש לכך רוב אינו תירוץ להוסיף ולפעול כאילו החוק עדיין בתוקף. אזרחים ותושבים שממתינים שנים ארוכות כל כך למימוש זכויותיהם לחיי משפחה ולשוויון זכאים לכך ומיד, והממשלה אינה רשאית להפוך אותם בני ערובה לניסיונות חקיקה".

עוד נמסר מהרשימה המשותפת כי ימים אחדים לאחר פקיעתו של החוק הגיוס הקודם, הסיעה מתכוונת להצביע נגד הצעת החוק. זאת, לעומת תמיכת רע"מ בחקיקה המיועדת לגייס חרדים צעירים לשורות צבא הכיבוש. אתמול הבהיר יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי (תע"ל) כי סיעתו צפויה להתנגד לחוק הגיוס.