הרשימה המשותפת: הוועדה לענייני ערבים של הכנסת – צעד גזעני שיש להיאבק נגדו

גיונים להקמת הוועדה לעניינים ערבים בכנסת במסגרת "קומבינה" בין הליכוד לרע"מ. יו"ר נציגה של התנועה האסלמית בכנסת, ח"כ מנסור עבאס, מונה לעמוד בראש הוועדה שהוכרזה על ידי יו"ר הוועדה המסדרת מיקי זוהר מהליכוד, בעוד חברי רע"מ הצטרפו לח"כים מהליכוד ואפשרו את העברת ההצעה שלהם למינוי סגני יו"ר הכנסת.

חיבוק ביום שני האחרון בכנסת: יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד ויו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס (צילום: דוברות הכנסת)

 

הרשימה המשותפת אמרה הגיבה אתמול (שלישי) בנושא הקמת הוועדה ומסרה כי זהו צעד גזעני שנועד לדחוק את הציבור הערבי אל השוליים. "כפי שהקמת 'ועדת יהודים' בכל מדינה אחרת הייתה נתקלת בגינוי חריף, כך אנו קוראים להיאבק כנגד החזרת הוועדות לענייני ערבים, היועץ לענייני ערבים והמשרד לענייני ערבים שהציבור הערבי והיהודי הדמוקרטי נאבקו נגדן והצליחו להביא לסיומן" נמסר.

יו"ר סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה וחבר הלשכה המדינית של חד"ש, רג'א זעאתרה, הצטרף מבקרים ואמר כי "הקמת 'ועדה לערבים' שנשלטת על ידי גוש הדוגל בעליונות יהודית ובחוק הלאום, מחזירה אותנו אל ימי הממשל הצבאי הידועים לשמצה של מפא"י ומפלגות הלוויין שלה. גם אז המדיניות הממשלתית התכסתה בלא מעט גופים 'לענייני ערבים'".

המנהלת השותפה של מרכז מוסאוא, סוהא סלמאן מוסא, אמרה כי הוועדה שהוקמה היא "אלתור פוליטי שהוקם ללא חשיבה". לדבריה, הוועדות החשובות בכנסת הן הכספים והחוקה, והן אלו שמחליטות על חקיקה ועל אישור תקציבים. "תפקידן של שאר הוועדות אינו מהותי באותה מידה", אמרה. היא הוסיפה כי "לציבור הערבי דרושה פעילות המעוגנת באופן סטטוטורי לשם טיפול יסודי בנושאים הבוערים כמו פשע, עוני, תעסוקה, דיור וחינוך. לכן חשוב להקים גוף או ועדה עם סמכויות ברורות ומיוחדות לתיקון המצב בחברה הערבית שהוזנח מאז קום המדינה, ואל לנו להשלות ציבור שלם בהקמת ועדה מאולתרת שלא יהיו לה שיניים או סמכויות לטיפול ולמציאת פתרון לסוגיות הבוערות".

מתוך כך נמסר היום כי עבאס ממשיך לקיים מגעים עם מפלגות הימין הגזעניות. יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט ויו"ר רע"מ נפגשו הבוקר בלשכתו של בנט בכנסת. בהודעה משותפת נמסר כי השניים דנו בעמדות שתי המפלגות נוכח המצב הפוליטי הנוכחי וכי "הפגישה הייתה טובה". לאחר הפגישה עם עבאס, בנט נפגש עם יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער.