הרשימה המשותפת דורשת לבטל את ההגבלה על מספר המתפללים בכנסיית הקבר בי-ם

בעקבות החלטת משטרת מחוז ירושלים להגביל את מספר המתפללים בכנסיית הקבר בעת חג הפסחא, הרשימה המשותפת פנתה לראש הממשלה, נפתלי בנט בדרישה לבטל את ההחלטה, ולאפשר את חופש הפולחן הנוצרי בירושלים המזרחית בתקופה בה מציינים את חגי שלוש הדתות.

חצר כנסיית הקבר בעיר העתיקה בירושלים המזרחית (צילום: ויקימדיה)

 

בפנייה נאמר: "כנסיית הקבר ממוקמת בירושלים המזרחית הכבושה והיא מהווה מרכז דתי חשוב לנוצרים פלסטיניים, מהמדינות השכנות ומהעולם כולו. הגבלת מספר המשתתפים בטקס מרכזי זה לאלף בלבד, כמוה כהוספת חטא על פשע – לפשע של כיבוש וסיפוח ירושלים המזרחית נוספת כעת פגיעה קשה במסורת ובחופש הפולחן הנוצרי".

לדברי ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) "החלטת הממשלה להגביל את נוכחות המתפללים בכנסיית הקבר בשבת האור של חג הפסחא היא מקוממת. זהו עוד ניסיון לצמצם את חופש הפולחן של הפלסטינים בירושלים, ועוד צעד במגמה שמובילה ישראל לנתק את ירושלים משאר המרחב הפלסטיני". ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) הוסיף "הגבלת מספר המתפללים בכנסיית הקבר בידי מנגנון הכיבוש איננה רק פגיעה בחופש הפולחן אלא גם חלק ממדיניות משטר האפרטהייד המנסה לכפות את ריבונותו על שטח כבוש ולעוות את זהות העיר. אין שום סיבה 'ביטחונית' להחלטה הזו, ואין זה מקרי שהיא מגיעה יחד עם ההגבלה על הכניסה לעיר העתיקה בירושלים ועל הגישה למסגד אל-אקצא. את ההגבלה המקוממת הזו, ואת הכיבוש כולו, יש לבטל ומייד".

כנסיית הקבר היא כנסייה גדולה, הניצבת במקום אותו רואות מרבית המסורות הנוצריות כמקום צליבתו, קבורתו ותחייתו של ישו. הכנסייה שוכנת מאז המאה ה-4 לספירה ברובע הנוצרי של העיר העתיקה בירושלים, בסוף הוויה דולורוזה. טקס האש הקדושה מתקיים בכל שנה, בשבת שלפני חג הפסחא בכנסיית הקבר. טקס זה נחשב לחשוב ביותר בטקסי הכנסיות המזרחיות, ועיני חברי כנסיות אלה בעולם כולו נשואות לירושלים באותם רגעים.