הרשויות הערביות הצטרפו להשבתה נגד חוק הארנונה; כספי התושבים לחיזוק ההתנחלויות

התוכנית להקמת "קרן הארנונה" אושרה אמש (שני) בוועדת הכספים בכנסת, ברוב של עשרה תומכים מול שמונה מתנגדים. התוכנית תועבר לקריאה שנייה ושלישית כחלק מחוק ההסדרים שצפוי לעבור בסוף החודש.

במקביל, מרכז השלטון המקומי הודיע על המשך ההשבתה במחאה נגד תוכנית "קרן הארנונה" עד ליום חמישי, אך מערכת החינוך תוחרג ותחזור לפעילות מלאה. כחלק מצעדי ההשבתה תוקפא עבודת ועדות תכנון ובנייה, ולא יינתנו היתרים. "לרשויות המקומיות אין שום כוונה לשתף פעולה עם הקרן לגזילת כספי הציבור, ונפנה לערכאות משפטיות. לא תהיה העברת כספים לקרן", נמסר.

במרכז השלטון המקומי הוסיפו: "לא נסכים להיות חברת הגביה של אוצר מדינת ישראל על חשבון גבם של התושבים שלנו. נמשיך ונעשה כל מה שניתן כדי להשאיר את כספי הארנונה עבור החינוך, הרווחה, התשתיות והתרבות של התושבים שלנו. אנחנו מודים למיליוני התושבים שתומכים בנו במאבק הצודק וקוראים לציבור להמשיך ולתמוך ברשויות כדי שנוכל להמשיך להעניק לכם את השירותים העירוניים".

יצוין שגם רשויות מקומיות ערביות הודיעו אתמול שיצטרפו להשבתה. ראשי הרשויות המושבתות אף קראו להסלמה בצעדי המחאה נגד תקציב המדינה. יו"ר ועד הרשויות הערביות וראש מועצת ערערה, מודר יונס, הסביר כי "אין בקרן הארנונה צדק חלוקתי ואין בה בשורה לאזרחים הערבים – להפך – ההתניה של הסיוע הכלכלי באישורי בנייה הופכת את המהלך למפלה, כוחני ומניפולטיבי שיפגע ברשויות הערביות". זאת, לפני הדיון בוועדת הכספים בנושא הקרן.

ח"כ עאידה תומא- סלימאן (חד"ש) מסרה הבוקר בתגובה לאישור חוק הארנונה בחוק ההסדרים: "חוק הארנונה מוצג באופן שקרי כאילו מסתמך על צדק חלוקתי ויסייע לרשויות המוחלשות, במציאות הנהנים העיקריים ממנו למעשה יהיו ההתנחלויות – החוק פוטר אותן מתשלום לקרן ומעביר להן מיליונים."

"בנוסף, ידוע שהרשויות הערביות הינן המוחלשות לעומת הרשויות היהודיות, שיכולות לשלוט בהוצאת היתרים ולבחור לא למשוך אוכלוסייה חדשה. בחברה הערבית יש מצוקת דיור הנובעת ממחסור בתכניות כוללניות ומפורטות, מחסור בתקציבי פיתוח בקרקעות פרטיות, מחסור בשטחים ומחסור בקרקעות, לכן, פוטנציאל משיכת האוכלוסיות החדשות ביישובי החברה הערבית שואף לאפס. מה שיש זה הקרקעות הפרטיות הקיימות היום, חסרות התכנון והפיתוח. לכל אלו החוק לא מתייחס ולא מציע שום מנגנון שיסיר את החסמים ויעודד בניה. ההיגיון של צדק חלוקתי נוסח הימין הוא פשוט – קואליציה דורסנית שממשיכה להטיב עם אלו שיש להם ולפגוע במוחלשים." הוסיפה.

בריאיון עמה ששודר הבוקר הבהירה "הרשויות שובתות אבל לצערנו הרב אין מישהו בממשלה שמוכן להסתכל על מה שקורה ולהבין שהם מנחיתים מכה קשה. הכול תחת הכותרת של צדק חלוקתי כאשר העניין כולו הוא יותר תקציבים להתנחלויות ולאוצר עצמו. כולנו יודעים, הקרנות האלה שהמדינה בונה לאורך השנים בסופו של דבר זה כסף שנכנס לאוצר, שולט בו האוצר ובסופו של דבר לא מגיע ליעד שלו". באשר לכך שהתנחלויות בשטחים הכבושים לא יעבירו כספים לקרן אך יקבלו מענקים ממנה, זעמה: "הם לא מכניסים כסף לקרן אבל הם מקבלים מענקים. פתאום סמוטריץ' מכבד את הדין הבינלאומי. כששאלנו למה התנחלויות לא משלמות לקרן נאמר לנו כי בדין הבינלאומי אסור להעביר כספים מהשטחים לתוך מדינת ישראל".

מסיעת אנחנו העיר במועצת העיר ת"א-יפו נמסר "האוצר טוען שחוק הארנונה יוריד את מחירי הדיור – זה ספין תקשורתי ותו לא. תירוץ להעברה עצומה של תקציבים מתוך הקו הירוק אל ההתנחלויות. הבעיה אמיתית נותרה בעינה: מוכרחים להוריד את מחירי הדיור, אבל ריקון קופות העיריות רק יקשה על כך. העברה של התקציבים האלה מעיריות לישובים קטנים והתנחלויות – עוד פחות הגיונית. והכי מקוממת ההתניה של קבלת התקציבים האלה בהקצאת היתרי בניה – בזמן שעיריות ערביות ועיריות מוחלשות אחרות פשוט אינן מורשות להקצות היתרים כאלה, בגלל תכניות מתאר חסרות".

עוד הדגישו "קרוב יותר לבית – טוב ונכון שעיריית תל אביב-יפו מצטרפת להשבתה ומתנגדת לחוק קרן הארנונה, אבל אחרי עשורים שהיא ליבתה את משבר הדיור – צריך להגיד שישנה גם אצלנו בעיה. בקדנציה האחרונה ראינו מעט מידי מאמצים מצד העיריה לאפשר דיור לכולם, וראינו יותר מידי מדיניות של פינויים בשכונות הדרום וביפו, יותר מידי הטבות לקבלנים, יותר מידי דירות ענק ופאר; ראינו מדיניות של דחיקה של אוכלוסיות מוחלשות מהעיר. חשוב להתנגד לחוק הארנונה ביד אחת, וביד השניה – לפעול לאלתר לפתרונות דיור לתושבי הערים – דיור ציבורי, דיור בר השגה, פיקוח על תנאי השכירות, הכשרה של דיור תחת צווי פינוי ועוד".

 

עוד בנושא:

https://zoha.org.il/121162