הקומוניסטים על עצמאות קטלוניה: נגד היפרדות; בעד רפובליקה סוציאליסטית

ב-1 באוקטובר נערך בקטלוניה משאל עם על היפרדות החבל מספרד. הממשלה במדריד שלחה כוחות גדולים לדיכוי המשאל, עליו הכריזה כלא חוקי. יותר מאלף בני אדם נפצעו במשך היום. לדברי הממשלה בקטלוניה, 2.26 מיליון איש הצביעו במשאל העם, 42.3% מכלל בעלי זכות ההצבעה בחבל. תוצאות המשאל לא הפתיעו: 90 אחוזים הצביעו בעד הכרזת עצמאות והיפרדות מספרד. היעדרות ניכרת מהצבעה במשאל העם נרשמה בשכונות הפועלים בברצלונה ובערי הפרבר שלה.

2017-10-10_214138

מפגינים קומוניסטים בספרד: דגלי הרפובליקה ליד הדגלים האדומים (צילום: מונדו אובררו)

נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, אמר לאחר הדיכוי האלים, כי נפתחה הדלת להכרזה חדצדדית על עצמאות החבל. "ביום זה של תקווה וסבל, אזרחי קטלוניה הרוויחו את הזכות למדינה עצמאית", אמר בנאום טלוויזיוני, כשהוא מוקף בחברי ממשלתו. למחרת, הוכרזה שביתה כללית בחבל הצפוני ומאות אלפים יצאו לרחובות הערים והכפרים.

השמאל העקבי קרא להשתתף במחאות ובהפגנות, אך להימנע בהצבעה במשאל העם, בשל האופי המעמדי של תכנית ההיפרדות. זו "מייצגת את האינטרסים של הבורגנות הבינונית, שבעקבות המשבר הקפיטליסטי העולמי, רואה עצמה נגררת מטהמטה בכלכלה הספרדית המקרטעת".

זכותו של העם הקטלוני להיפרדות שרירה וקיימת, ציין השמאל העקבי. ואולם, תכנית ההיפרדות היא ביסודה ניאוליברלית, ואין היא מבטיחה כל שינוי חברתי. במהלך המערכה שקדמה למשאל העם ואחריה, קראו המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת המקומית (המהווה חלק מהמפלגה הקומוניסטית הספרדית) והמפלגה הקומוניסטית הקטלונית (חלק מחזית השמאל שבהנהגת הקומוניסטים) להקמת רפובליקה קטלונית במסגרת ספרד רפובליקאית וסוציאליסטית. זאת, בניגוד לספרד של היום, מלוכנית וקפיטליסטית. מדיניות זו איננה חדשה, שורשיה במאבק נגד הפשיזם ומשטרו של פרנקו במחצית השנייה של המאה הקודמת. הקומוניסטים נוהגים להפגין עם דגל הרפובליקה (ולא עם דגל ספרד הרשמי), ולהניפו בעיריות שבשליטתם.

מאז המשאל נוצרה תסבוכת פוליטית קשה. ראש ממשלת ספרד הימני מריאנו ראחוֹי מתנגד לקריאות שותפיו לקואליציה להשעות את ממשלת קטלוניה. במקביל, דן נשיא קטלוניה בנוסח הכרזת העצמאות, אך טרם קבע תאריך יעד.

אל המבוכה הפוליטית הצטרף הלחץ של ההון הפיננסי. דירקטוריון בנק קאישה, הגדול ביותר בקטלוניה, הודיע על העברת המטה שלו אל מחוץ לחבל. זאת, בעקבות חוק חדש שהתקבל במדריד, המקל על מעבר של חברות. הבנק הודיע כי המטה החדש יהיה בוולנסיה. בעקבותיו הודיע בנק סבאדל, השני בגודלו, כי יעביר את מטה החברה לאליקנטה, דרומית לקטלוניה. תאגידים נוספים הודיעו על נטישת קטלוניה לטובת אזורים אחרים בספרד ובייחוד לטובת הבירה מדריד.

א"ד

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/10/G38_2017.pdf