הקומוניסטים מתנגדים לממשלת לבנון החדשה וקוראים להמשיך במחאה

ממשלה חדשה הוקמה אמש (שלישי) בלבנון, כשלושה חודשים אחרי פרוץ המחאה העממית ההמונית שהובילה לנפילת הממשלה הקודמת בראשות סעד אל-חרירי. בראשות הממשלה החדשה יעמוד חסן דיאב, אחרי הסכם שגובש בין חיזבאללה לבין בעלי בריתו, אך היא אינה מקובלת על המפגינים. אמש והיום, מפגינים זועמים חסמו כבישים ולאורכה ולרוחבה של המדינה. דקות לפני ההכרזה על הקמת הממשלה החדשה, אלפים החלו להתאסף במרכז ביירות על מנת להביע התנגדות למהלך ובעת שידור הודעתו של דיאב, המשטרה פיזרה ביד קשה את המוחים – בייחוד ברחובות שבקרבת הפרלמנט. יצוין שהמפלגה הקומוניסטית הלבנונית פרסמה אמש הודעה בה היא קראה למפגינים להמשיך במערכה עד לשינוי שיטת החלוקה העדתית השנואה הנהוגה במדינה ולמען משטר דמוקרטי.

שוטרים נגד מפגינים, אמש, במרכז ביירות (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

 

זמן קצר אחרי שהנשיא מישל עאון חתם על הקמת הממשלה החדשה, המונה 20 שרים, חמש מהן נשים, אמר דיאב בנאומו כי ביקורו הראשון בתור ראש ממשלה יהיה במדינות ערב, במיוחד במפרץ. הוא כינה את הממשלה החדשה "צוות הצלה" ואמר כי היא "תמהר, אך לא תהיה פזיזה" בהתמודדותה עם הבעיות הכלכליות והפיננסיות החמורות שעומדות בפניה. לבנון שקועה בחובות כבדים והיא חווה את המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז מלחמת האזרחים שהסתיימה לפני 30 שנה. שר האוצר החדש, ראזי ווזאני, אמר כי הממשלה זקוקה לסיוע מגורמים זרים בכדי לצאת מהמשבר הכלכלי הקשה וחסר התקדים. "אנחנו במצב של קריסה", מסר. "אנשים עומדים בפתחי הבנקים ומתחננים לכסף", התבכיין.

יצוין שראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי ומפלגתו אסתקלאל נותרו מחוץ לממשלה, כמו גם מפלגת הכוחות הנוצריים הלבנונים, המתנגדת לחיזבאללה, ומפלגתו הסוציאליסטית מתקדמת של מנהיג הדרוזים ווליד ג'ונבלאט. "כל ממשלה עדיפה על ואקום משום שזמנים קשים יותר בדרך", כתב ג'ונבלאט בטוויטר. יצוין שבימים האחרונים בימים נרשמו מחאות אלימות וכ-500 איש נפצעו בעימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון.