הקומוניסטים האיראנים קוראים לסולידריות בינלאומית עם המפגינים נגד משטר האייתולות

הקומוניסטים האיראנים קראו אתמול (שני) לסולידריות בינלאומית עם המפגינים נגד משטר האייתולות. לדברי המפלגה הקומוניסטית האיראנית ("תודא") "זהו מאבק עממי למען שלום, חירות, דמוקרטיה, צדק חברתי וריבונות לאומית – נגד הדיקטטורה המתבססת על אפליה על רקע אתני, דתי ומגדרי".

מפגינה בטהראן ודיוקנה של מהסא אמיני בידה (צילום: זכויות האדם באיראן)

 

בתוך כך ארגון "זכויות האדם באיראן", שמושבו באוסלו, דיווח אמש (שני) כי לפחות 76 בני אדם נהרגו באיראן מאז תחילת "מחאות החיג'אב" בשבוע שעבר.  בשבוע שעבר. לפי הארגון, בין ההרוגים שש נשים וארבעה ילדים. בארגון הוסיפו כי יש בידיהם סרטונים ומסמכים שמאשרים כי אש חיה נורתה לעבר המפגינים. המהומות החלו בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני במהלך מעצרה על ידי משטרת המוסר בגלל שעטתה את החיג'אב באופן שנוגד את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית. לדברי הארגון הבינלאומי "משמר זכויות אדם", מספר ההרוגים בידי כוחות הביטחון עולה על 80. השלטונות טוענים שלפחות 41 בני אדם נהרגו עד כה במחאות, עוד הם חסמו את ווטסאפ, אינסטגרם וסקייפ.

ההפגנות מתרכזות כעת בכ-80 ערים ברחבי המדינה, בין היתר בבירה טהראן ובערים סאקז, רשת, סננדג' וקום. מאות מפגינים, פעילי מחאה ועיתונאים נעצרו עד כה בהפגנות הגדולות ביותר שידעה איראן מזה כמעט שלוש שנים. כוחות הביטחון ירו כדורים חיים לעבר מפגינים, שיידו לעברם אבנים והציתו ניידות משטרה ובניינים. חלק מהמפגינות הסירו ושרפו את החיג'אב שלהן, ואחרות גזרו את שיערן. חלקן רקדו ליד מדורות גדולות לקול תשואות ההמונים.

איגוד המורים הפועל במחתרת באיראן קרא אתמול למורים ולתלמידים לשבות. כמו כן, הבמאי האיראני זוכה האוסקר אסגר פרהאדי קרא לפעילים ולאמנים ברחבי העולם לתמוך במפגינים, שלדבריו "מחפשים זכויות פשוטות ועם זאת בסיסיות שהמדינה מונעת מהם במשך שנים". בפוסט באינסטגרם כתב הבמאי: "אני מכבד מאוד את המאבק שלהם לחופש ואת הזכות לבחור את גורלם למרות כל האכזריות שהם נתונים לה".

 

להצהרת הקומוניסטים האיראנים המלאה (באנגלית):

http://solidnet.org/article/Tudeh-Party-of-Iran-The-widespread-and-courageous-uprising-of-the-people-against-oppression-and-tyranny/

 

סרטוני ההפגנות באיראן:
https://twitter.com/ihrights

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/115563