הקומוניסטים גינו את המינוי של שרים פשיסטים ואנטישמיים בממשלת הימין של יוון

המפלגה הקומוניסטית היוונית גינתה אתמול (שלישי) את המינוי של שני שרים בעלי עבר פשיסטי, נאונאצי ואנטישמי בממשלת הימין החדשה בראשות קיריאקוס מיצוטקיס. ראש ממשלת יוון החדש בחר למנות את מאקיס וורידיס לתפקיד שר החקלאות, חרף עברו האנטישמי והניאו נאצי המובהק.

וורידיס מוגדר על ידי גורמים בקהילה היהודית ביוון ובארגונים בינלאומיים שעוקבים אחרי אנטישמיות כגזען, ניאו נאצי ואנטישמי. כבר מגיל צעיר, בהיותו תלמיד בית ספר, הוא הקים ארגון נאצי בשם "התלמידים החופשיים" שהיו נוהגים להצדיע במועל יד ולצעוק "הייל היטלר", לרסס צלבי קרס על קירות ולאיים על סטודנטים יהודים ושמאלנים, כמו גם על בני משפחותיהם.

גם לאחר סיום לימודיו התיכוניים, המשיך וורידיס לעמוד בראש הקבוצה ובמקביל הקים קבוצת סטודנטים פשיסטים שנקראת "האלטרנטיבה". בפועל קבוצה זו הייתה חבורה של בריונים שתקפו פעילי שמאל וקומוניסטית. וורידיס סולק מאיגוד הסטודנטים בשל מעשיו. לאחר מכן הפך למנהיג מפלגת הצעירים"אפן" במקומו של המנהיג הנוכחי של מפלגת "השחר הזהוב" הניאו נאצית, ניקוס מיכאלוליאקוס.

הישיבה הראשונה של ממשלת יוון הימנית: ללא נשים אבל עם ניאונאצים ופשיסטים (צילום: ריזוספסטיס)

וורידיס למד משפטים בצרפת והתקרב מאוד לז'אן מרי לה פן, מנהיג הימין הקיצוני הלאומני. לה פן הפך למנטור עבור וורידיס שהקים מפלגה פשיסטית ביוון בשם "החזית ההלנית", בדומה למודל מפלגתו של לה פן. הוא נראה בסביבתו של לה פן בכמה הזדמנויות והאחרון אף השתתף בחתונתו, בעוד סגנו היה השושבין. בשנת 2000 וורידיס התמזג עם מפלגה הניאו נאצית. לאחר מכן הצטרף לאגף הימני של מפלגת דמוקרטיה החדשה הימנית

 בראיון למגזין של מפלגתו הקודמת "החזית ההלנית" הטיל וורידיס ספק באותנטיות של יומני אנה פרנק. בהמשך השתלב במפלגה האנטישמית "לאוס" שמנהיגה גיאורגיס קראטזפריס, שאל במהלך נאום בפרלמנט היווני ב-2012: "מדוע לא היו יהודים במגדלי התאומים בפיגועי ה-11 בספטמבר?". וורידיס היה נוכח בפרלמנט ולא גינה את הדברים. ב-2011 מונה וורידיס לשר התעבורה והתשתיות בממשלת מעבר. בשנת 2014 רה"מ סמאראס מינה אותו לשר הבריאות בממשלתו, למרות מחאות של הארגונים האנטיפשיסטים, ותיקי הפרטיזנים והקהילה היהודית. השר החדש הנוסף שהיה ממנהגי "לאוס" הוא שר ההשקעות והפיתוח אדוניס גיאורגידאיס.