הקומוניסטים בתוניסיה מגנים את ההפיכה ומתנגדים לממשלת מפלגת א-נהדה האסלאמית

נשיא תוניסיה, קייס סעיד הדיח הלילה (בין ראשון לשני) את ראש הממשלה הישאם משישי והשעה את פעילות הפרלמנט שנבחר בבחירות דמוקרטיות. לטענת סעיד, המהלך בוצע כדי להרחיק מהשלטון את המפלגה האסלאמית שממשלתה אינה מפקדת, בייחוד בעת החמרת מגפת הקורונה, והנוהגת בשחיתות.

נשיא תוניסיה, קייס סעיד, מודיע הלילה על הדחת ראש הממשלה הישאם משישי ועל השעיית פעילות הפרלמנט (צילום מסך: הטלוויזיה התוניסאית)

 

בתוניסיה שוררת בימים האחרונים מתיחות עזה ותומכיו של הנשיא יצאו הבוקר לחגוג ברחובות אל מול קריאות להפגנות של הגורמים האסלאמיים הפוליטיים שמסרו שלא יוותרו על השלטון. הנשיא איים לפעול בצורה אלימה במקרה של הפגנות באמצעות הצבא ושירותי הביטחון שכבר התמקמו באזור הפרלמנט. המפלגה הקומוניסטית, מפלגת העובדים של תוניסיה, פרסמה בצהריים הודעת גינוי להפיכה ומסרה שהנשיא "פועל בניגוד גמור לעקרונות דמוקרטיים. זהו צעד מסוכן הפותח את הדרך לרודנות, לאלימות ולטרור". לפי הקומוניסטים "הפתרון לא נמצא בידי סעיד וצבאו ולא בידי א-נהדה". עוד הם קראו להפגנות המוניות ולא אלימות נגד השלטון וההפיכה.

יצוין שממגפת הקורונה גורמת להחמרת המשבר הכלכלי-בריאותי חריף שלא ברור כיצד ההפיכה יכולה לסייע לשיקומה של המדינה הצפון אפריקאית. הן הנשיא והן מפלגת א-נהדה מצדדים במדיניות כלכלית קפיטליסטית ניאו-ליברלית שתחמיר עוד את המשבר.

כזכור, בתוניסיה פרצו מחאות "אביב הערבי" ההמוניות וגם הראשונה בה הייתה מהפכה באותו גל אירועים שהחל בסוף שנת 2010. תוניסיה גם הייתה המדינה היחידה מבין מדינות ערב בהן המהפכה הפכה למשטר דמוקרטיה – עד אמש.  בבחירות האחרונות ניצחה ברוב קולות המפלגה האסלאמית התוניסאית "א-נהדה" (התחייה), המקושרת לאחים המוסלמים והיא הודחה הלילה בהחלטת הנשיא סעיד שמינה את עצמו כשליט המדינה.