הקומוניסטים בקטלוניה קוראים להימנע בעת ההצבעה על משאל העם לעצמאות

ממשלת החבל האוטונומי קטלוניה שבספרד קבעה הלילה (רביעי) מועד למשאל העם על היפרדות חבל הארץ האוטונומי מהממלכה. המשאל, שהוגדר כמחייב מבחינה חוקית, נקבע ל-1 באוקטובר.

5

פעילי הנוער הקומוניסטי של קטלוניה (צילום: טרבאל)

פרלמנט הקטלוני הצביע אמש, סמוך לשעה 22:00 ולאחר שעות של דיונים וברוב של 72 מול 52, בעד קיום משאל עם בשאלת ההתנתקות מספרד והקמת רפובליקה עצמאית. על פי התכנון, ההצבעה תתקיים בראשון לאוקטובר, ותוצאותיה עלולות לשנות את המדינה באופן דרמטי.

ההצבעה מגיעה לאחר קמפיין ארוך ושנוי במחלוקת של תומכי ההתנקות, ובראשן כרמה פורסדל, נשיאת הפרלמנט ומובילת מחנה ה-"יחד עבור כן" (כן להתנתקות). לטענת מחנה זה, לקטלונים יש זכות בסיסית להגדרה עצמית, תרבותית, כלכלית ופוליטית, אך בתוך קטלוניה, אין תמימות דעים באשר לרצון להיפרד מספרד. סיעת השמאל המאוחד והירוק, המאגדת את הקומוניסטים בפרלמנט הקטלוני, מכיר בזכות ההגדרה העצמית של קטלוניה, אבל דובריו בדיון קראו אמש לאזרחים להימנע בעת קיום משאל העם. "משאל העם כפי שהוא הוצג אינו עונה לדרישות של האזרחים הקטלונים, אינו קיבל את הלגיטימציה המלאה ממעמד העובדים וקטלוניה העצמאית כפי שהיא רואים אותה בעיני רוחם ראשי השלטון המקומי היא קפיטליסטית ונעדרת עקרונות בסיסיים של צדק חברתי", הדגישו.

ההתנגדות לתנועת ההצבעות חריפה הרבה יותר בספרד עצמה ובירתה מדריד. בעקבות ההצבעה בפרלמנט הקטלוני, הממשלה הספרדית הימינית הצהירה כי בוצע: "מעשה זוועה נגד הדמוקרטיה והחוקה הספרדית". עוד אמרה כי היא תעשה כל שביכולתה על מנת להציב קשיים חוקים מול ההצעה הצפויה באוקטובר. ראש הממשלה השמרני, מארינו ראחוי, כבר החל בצעדים על מנת להורות לבתי המשפט להפוך את תוצאות ההצבעה, יהיו אשר יהיו, לבתי תקפות.

 הקטלונים יישאלו: "האם אתם מעוניינים שקטלוניה תהיה מדינה עצמאית שצורת הממשל שלה היא רפובליקה?". לטענת הפרלמנט, אם התשובה שתזכה תהיה "כן", ההתנתקות תחל בתום 48 שעות. בשלב זה אין לדעת מה הקטלונים יצביעו בגלל שמהסקרים עולה שאין רוב להצעה או שישנו רוב זעום.

כמו כן, ממשלת ספרד עתרה אתמול לבית הדין החוקתי במדינה נגד כוונת הפרלמנט בקטלוניה להעביר חוק על עריכת משאל עם לעצמאות החבל. הפרלמנט בברצלונה צפוי להצביע מאוחר יותר היום על החוק לקיום המשאל באחד באוקטוברועל סעיפים נוספים שאמורים להסדיר את המסגרת החוקתית לעצמאות החבל. נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון הכריז כי הקלפיות, ניירות ההצבעה ואף מפקד התושבים כבר מוכנים לקראת המשאל.

בית המשפט הספרדי כבר השעה בעבר פוליטיקאים קטלנים שארגנו משאל עם לא רשמי ב-2014. במשאל ניצחו התומכים בעצמאות, אולם שיעור ההצבעה היה נמוך במיוחד.