הקומוניסטים בצרפת: המורה נרצח בגלל שהגן על חופש הביטוי; יש להגן על החילוניות המדינה

המפלגה הקומוניסטית הצרפתית גינתה הבוקר (שבת) את רצח המורה להיסטוריה, אמש בפיגוע בפרבר של פריז. המורה להיסטוריה ולגיאוגרפיה בן 47, ששמו טרם נמסר לפרסום, נרצח ליד בית ספרו, בקונפלנססנטהונורין, שמצפוןמערב לבירה הצרפתית. לפי כמה דיווחים, ראשו של המורה נערף, אך המידע טרם אושר רשמית על ידי המשטרה. על פי הידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "הומניטה" המורה הציג לתלמידיו איורים של הנביא מוחמד שפורסמו בשבועון הסאטירי "שארלי הבדו" במסגרת שיעור על חופש העיתונות. עדי ראיה סיפרו ששמעו את הרוצח צועק "אללה אכבר".

לפי העיתון "הומניטה" הרוצח, שנורה בידי שוטרים, היה בן 18, ממוצא צ'צ'ני ויליד מוסקבה. הוא נורה כמה מאות מטרים מזירת הפיגוע על ידי סיור משטרתי, כשהוא נושא סכין גדולה. דובר המשטרה אמר כי הוא נורה למוות אחרי שאיים על השוטרים, שקראו לו להיכנע. לצד גופתו נמצא גם אקדח, והמשטרה סגרה את האזור עד שכוח לנטרול פצצות וידאו שהוא לא נושא חגורת נפץ על גופו.

שוטרים בקרבת זירת הרצח, אמש, בפרברי פריז (צילום מסך: חדשות ארטה)

סוגיית הקריקטורות של מוחמד עוררה דיון ציבורי נרחב במדינה, ואף נקשרה לכמה פעולות טרור, האחרונה שבהן לפני שלושה שבועות. בסוף החודש שעבר שני עיתונאים בסמוך למערכת לשעבר של "שרלי הבדו" בפריז. המפגע, שהיגר מפקיסטן, נעצר על ידי המשטרה וסיפר כי הוא סבר שהמגזין עדיין פועל במקום. הוא רצה "לנקום" על פרסומם מחדש של איורים הלועגים לנביא מוחמד ימים קודם לכן, עם פתיחת משפטם של 14 סייענים בפיגועי ינואר 2015 שאחד מיעדיו היה המשרד של "שרלי הבדו", ו-12 איש נרצחו שם.

לדברי מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פביאן רוסל, "ברגעים קשים אלה, עלינו להתאחד סביב ערכיה הדמוקרטיים של הרפובליקה הצרפתית. אנו חייבים להתאחד תוך הכרה בריבוי התרבויות העומד בבסיסה של המדינה החילונית והדמוקרטית הצרפתית. יש להגן על חופש הביטוי ואין לאפשר לחמומי מוח להפיץ את השנאה ולגרום לפילוג בעם".