הקומוניסטים בפוארטו ריקו: התפטרות המושל – רק הצעד הראשון במאבק לעצמאות וצדק

מושל פוארטו ריקו ריקרדו רוסלו הודיע הלילה (חמישי) שיפרוש מתפקידו, בתום שבועיים של הפגנות נגדו, במהלכן התאספו מאות אלפי מפגינים גם מחוץ לאחוזתו וקראו לו להתפטר. רוסלו פרסם הודעה בעמוד הפייסבוק שלו, שבה כתב שההתפטרות תיכנס לתוקף ב-2 באוגוסט, וששרת המשפטים וונדה ואסקז תחליף אותו. יצוין שביום שבת הוא עוד התעקש כי הוא לא מתכוון להיכנע לדרישות המפגינים.

המחאה פרצה אחרי שנחשפו התכתבויות של המושל וצוותו שדלפה, שכללו התבטאויות פוגעניות שונות, חלקן סקסיסטיות והומופוביות וחלקן לעגו לגורמים שונים, בהם ניצולי הוריקן מריה והזמר ריקי מרטין. פרסום הדברים עורר הפגנות נרחבות בסן חואן, בירת המושבה האמריקנית, תחת הכותרת .#Resign Ricky

מפגינים נגד הקולוניאליזם, הבוקר, בסאן חואן בירת פוארטו ריקו (צילום: המפלגה הקומוניסטית של פורטו ריקו)

רוסלו בן ה-40 הוא חבר המפלגה הפרוגרסיבית החדשה, שמקדמת את הפיכת המושבה האמריקאית למדינה נוספת בתוך ארצות הברית. בעקבות ההודעה מסרה המפלגה הקומוניסטית של פוארטו ריקו, הנאבקת לעצמאות האי, שהתפטרותו "היא רק הצעד הראשון במאבק נגד השיחות הקפיטליסטית והקולוניאלית ולמען עצמאות וצדק חברתי". לדברי הקומוניסטים "התפטרות המושל מהווה ניצחון כביר של העובדים ויתר שכבות העם. במחאה ההמונית באו לידי ביטוי שנים רבות של תסכול, התמרמרות וזעם".

המחאות ניזונו מהכעס על פרשת שחיתות בממשל המקומי שני פקידים בכירים בממשל של רוסלו נעצרו כשבוע לפני דליפת ההתכתבות, בחשד להונאה שנגעה גם למיליוני דולרים של כספי המימון הפדרלי ועל טיפולו של המושל בשיקום האי מנזקי הוריקן מריה, בו נהרגו כ4,000 בני אדם לפי האומדנים הרשמיים.

רוסלו, שכהונתו המקורית הייתה עד ינואר 2021, התנצל על הדברים בסרטון שפרסם בפייסבוק מוקדם יותר השבוע, שבו הבטיח שלא יתמודד על כהונה נוספת. "עשיתי טעויות והתנצלתי עליהן. אני יודע שההתנצלות אינה מספיקה. חלק ניכר בציבור מפגין כבר כמה ימים. אני מודע לאי שביעות הרצון ולחוסר הנחת שהם מפגינים. יצוין שמחר צפויה להתקיים שביתה כללית ברחבי האי לצד הפגנות מחאה בהיקף נרחב בדרישה לסילוקו המיידי מן השלטון.