הקומוניסטים בספרד: ראחוי הודח ויש לבטל את כל החוקים שנחקקו נגד העובדים

ראש הממשלה הימני של ספרד, מאריאנו ראחוי, הודח אמש (שישי) בעקבות הצבעת אי אמון שהגישה מפלגת האופוזיציה הראשית, המפלגה הסוציאליסטית. הממשלה החדשה תורכב ממפלגות רבות.

כך הפך פדרו סאנצ'ס לפוליטיקאי הראשון בתולדות ספרד שהדיח ראש ממשלה מכהן. זה היה חריג כשלעצמו, אבל ניצחון המנהיג הסוציאליסט מן האגף השמאלי במפלגתו על יריבו הוותיק ראחוי הוא יוצא דופן משתי סיבות נוספות: הפרופ' לכלכלה בן ה-46 אינו חבר פרלמנט, והוא נבחר לראשות הממשלה פחות משנתיים לאחר שהודח על ידי חברי מפלגתו.

2018-06-02_172326

מפגינים קומוניסטים דורשים את התפטרות ממשלת הימין ביום ראשון שעבר, 27 במאי, במרכז מדריד (צילום: מונדו אובררו)

ראחוי עמד בשנה וחצי האחרונה בראש ממשלת מיעוט, שהייתה תלויה בחסדיהן של מפלגות קטנות, שהעניקו לה תמיכה חיצונית. אחת מהמפלגות האלו, המפלגה הבסקית הלאומית, הסירה בימים האחרונים את תמיכתה בממשלת הימין בעקבות חשיפה של פרשת שחיתות רחבת היקף שקשרה בין המפלגה העממית של ראחוי לאנשי עסקים וחברות. יצוין שספרד שרויה במשבר כלכלי וחברתי קשה ביותר, כתולדה מהמשבר הקפיטליסטי העולמי, ממנו לא התאוששה תחת שלטונה של המפלגה השמרנית הניאוליברלית.

חברי הפרלמנט של חזית "השמאל המאוחד" של המפלגה הקומוניסטית הצביעו יחד עם האופוזיציה. אמש פרסמה מזכיר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הספרדית הודעה לפיה "ראחוי הודח בעקבות מדיניות הביזה ושוד הקופה הציבורית שהנהיגה מפלגתו. ההדחה היא תוצאה של הצבעה בפרלמנט וגם של אין ספור הפגנות ושביתות שדרשו את סילוקה של ממשלת הימין".

הקומוניסטים מוכנים לתמוך בממשלת סאנצ'ס במילוי מספר צעדים: להפסיק את השחיתות השלטונית, לבטל את כל הצעדים שננקטו על ידי הימין ופירושם פגיעה בחופש הביטוי ובזכויות הדמוקרטיות, ביטול כל ה"רפורמות" בחוקי העבודה שפגעו קשות בעובדים ובגמלאים, לנרמל את יחסה של ספרד עם החבל האוטונומי קטלוניה.

להודעת המפלגה הקומוניסטית המלאה (בספרדית):

http://www.pce.es/docpce/pl.php?id=6316