הקומוניסטים בספרד מתנגדים להתערבות בקטלוניה ומגנים את הכרזת העצמאות

הקומוניסטים בספרד מתנגדים להתערבות השלטון המרכזי בקטלוניה ומגנים את הכרזת העצמאות. כך אמר אמש (שישי) רכז "השמאל המאוחד" ומנהיג המפלגה הקומוניסטית, אלברטו גרסון, בעת אירוע להשקת ספרו "מדוע אני קומוניסט" בעיר סלמנקה.

מוקדם יותר השתתף גרסון יחד עם חברי סיעתו הכוללת את חברי תנועת השמאל פודמוס, בישיבת הפרלמנט והתנגדו להחלטה לפזר את הפרלמנט הקטלוני. גרסון מתח אמש ביקורת על ממשלת ספרד הימנית ועל ממשלת קטלוניה הלאומנית וקרא להקמת "רפובליקה פדרלית וסוציאליסטית".

הפרלמנט בברצלונה הכריז אמש על עצמאות החבל, הנהנה משלטון אוטונומי תחת ספרד. בהחלטה, שלא זכתה לתמיכת חברי הסיעה של "השמאל המאוחד", נאמר כי "אנו מכריזים בזאת על הרפובליקה הקטלאנית כמדינה עצמאית, ריבונית, חוקית, דמוקרטית וחברתית". ההצבעה בבית המחוקקים הייתה חשאית וחברי המפלגה השמרנית, המפלגה הסוציאליסטית ומפלגת סיודדנוס הימנית, החברות באופוזיציה, עזבו את הפרלמנט לפני ההצבעה.

זמן קצר לאחר מכן אישר הסנאט, הבית העליון של הפרלמנט במדריד, בתום דיונים ממושכים, את הפעלת סעיף 155 בחוקה המאפשר לממשל המרכזי להשתלט על אחד מ-17 המחוזות של הממלכה במקרה של הפרת החוק. בתגובה להכרזת העצמאות, קרא ראש הממשלה המיני מריאנו ראחוי לשמור על רוגע ואמר כי "נחזיר את שלטון החוק לקטלוניה".

2

אלברטו גרסון, מנהיג השמאל המאוחד בספרד (צילום: מונדו אובררו)

הבוקר הציבה מדריד את סגנית ראש הממשלה סוראיה סאנז דה סנטהמריה כאחראית על ניהול ענייני החבל. בנוסף כמה בכירי משטרה הקטלונית מקומית הודחו מתפקידיהם.

נשיא קטלוניה קרלס פוג'דמון קרא אמש להידברות, אך מסתמן כי התביעה בספרד דווקא תגיש נגדו כתב אישום בגין המרדה.

ראחוי הודיע, בתום דיון חירום של הקבינט בנוגע ליישום סעיף 155, כי הממשלה בברצלונה תודח ובחירות יתקיימו בחבל האוטונומי ב-21 בדצמבר. כמו כן, הודיע ראחוי כי מפקד המשטרה הקטלונית יפוטר, נציגויות קטלוניה מעבר לים ייסגרו ושרים בממשלה המרכזית במדריד ייקחו בינתיים את תפקידיהם של בכירי הממשלה המודחת בקטלוניה. כמו כן, ציין ראש הממשלה כי הכרזת העצמאות אינה חוקית, אך לא ביטל את המעמד האוטונומי של החבל.