הקומוניסטים בסודאן קוראים להמשיך את המחאות נגד עליית מחירי הלחם

ברחבי סודאן פרצה ביום ראשון האחרון מחאות המוניות בשל עליית מחירי הלחם. תלמיד תיכון נהרג ומנהיג אופוזיציה בולט נעצר על ידי הרשויות, שגם השתלטו על כמה עיתונים כחלק ממאמציהן לדכא את התסיסה הגוברת. המשטר אסר את הפצתם של שישה עיתוני אופוזיציה, ביניהם היומון הקומוניסטי "אל-מידן". יצוין שהקומוניסטים בסודאן קראו אתמול להמשיך את המחאות בעקבות עליית מחירי הלחם.

ההפגנות החלו יממה לאחר מחאה שפרצה בעיר סנאר שבדרום-מזרח המדינה לאחר שמחירי הלחם הוכפלו עם הודעת הממשלה בחודש שעבר שהיא מבטלת את סבסוד מוצרי היסוד בתקציב שלה לשנת 2018.  המחאה התפשטה לבירה חרטום ולשלוש ערים בדרום המדינה: נייאלה וג'ניינה בדרום-מערב ואל-דמאזין בדרום-מזרח.

2018-01-09_203056

הפגנות בחרטום נגד עליית מחירי הלחם (צילום: המפלגה הקומוניסטית הסודאנית)

 

מושל ג'ניינה מסר שתלמיד תיכון נהרג ושישה בני אדם נוספים נפצעו באזור במהלך המחאה נגד השלטונות. סוכנות הידיעות הרשמית "סונה" דיווחה ששר הפנים בבאקר דאקנה, הכחיש שההפגנות פרצו בתגובה לעליית המחירים, ואמר ש"המפגינים ההרסניים" יטופלו בכוח. אך דובר המפלגה הקומוניסטית, עלי סעיד, הבהיר שאכן ההפגנות פרצו על רקע המצוקה הגוברת של האוכלוסייה ואישר שפעילי המפלגה נמנו עם המפגינים הראשונים שיצאו לרחובות הערים. עוד קרא סעיד לכל כוחות האופוזיציה להתאחד נגד המדיניות הניאו-ליברלית של המחאה ולעמוד בצורה פעילה לצדם של המפגינים.

ממשלת סודאן החלה לבצע שורה של רפורמות כלכליות בהתאם להמלצות קרן המטבע הבינלאומית, מספר חודשים לאחר שארצות הברית החליטה להסיר את הסנקציות מעליה.