הקומוניסטים ביוון מברכים על פסק הדין שהגדיר ארגון פשע את המפלגה ניאו-נאצית

המפלגה הקומוניסטית היוונית בירכה את פסק הדין שניתן הבוקר (רביעי) באתונה לפיו הארגון הניאו-נאצי "שחר הזהב" – בעבר מפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט היווני, הינו ארגון פשע. מול בית המשפט התכנסו הבוקר יותר מ-20 אלף אנטי-פשיסטים, ובהם קומוניסטים שקראו קריאות ובהם "נאצים לכלא", "הפשיזם לא יעבור" והניפו כרזות עליהן נכתב בין השאר "למחוץ את הנאצים". דקות אחרי שנמסרה ההכרעה נראו שוטרים מפזרים גז מדמיע אלפי מפגינים. גם ערי יוון נוספות נערכו היום עצרות ומחאות בעקבות פסק הדין.

הפגנה אנטי-פשיסטית, הבוקר, ליד בית המשפט לערעורים ביוון (צילום: מורנינג סטאר)

 

משמעות החלטת בית הדין היא הוצאה מחוץ לחוק של הארגון הפשיסטי. הנוכחים באולם צהלו למשמע הפסיקה, גם הרבבות שהפגינו מחוץ לבית המשפט לערעורים באתונה. עם 68 הנאשמים במשפט נמנו 18 חברי פרלמנט לשעבר מהמפלגה, בהם מנהיגהּ ניקוס מיכלוליאקוס. הוא, יחד עם שישה מהנאשמים, הורשעו בשותפות ברצח הראפר השמאלי פאבלוס פיסאס בן ה-34 על ידי תומך המפלגה יגורוס רופקיאס, מה שהוביל למאבק גורף נגדה. מוקדם יותר הבוקר, הרשיע בין המשפט את רופקיאס במקרה. במהלך המשפט הארוך, שנמשך כחמש שנים, עשרות העידו על הטרור שהיטלו אנשי הקבוצה הפשיסטית בשכונות המהגרים והפליטים, התקפות על פעילי איגודים מקצועיים קומוניסטים, הכאת ספנים מצרים ופגיעה אנשי שמאל.

חברי "השחר הזהוב", כולל מנהיג המפלגה מיכלוליאקוס, נעצרו והרשויות פתחו בחקירה בחשד לפעילות של ארגון פשיעה במקביל לחקירת הרצח. הסוגיה החשובה ביותר שבה נדרשו השופטים להכריע היא אם את ההתקפות האלימות שביצעו בעשור שעבר אנשים הקשורים ל"שחר המוזהב" אפשר לקשר להנהגת המפלגה, ואם המפלגה פועלת לפיכך כארגון פשיעה. בחקירה ראשונית של המשטרה נקבע כי המפלגה התנהלה כארגון צבאי, וכי אנשים בצמרתה העבירו הוראות לארגוני-משנה שפעלו בשכונות ולקבוצות-תקיפה, והן אלה שתקפו מהגרים ופעילים, לא פעם עד כדי פציעות קשות. עם זאת, במהלך המשפט המליצה התביעה לנקות רבים מחברי המפלגה מאשמת החברות בארגון הפשיעה, והסבירה זאת "בהיעדר ראיות".

 

הודעת המפלגה הקומוניסטית עם פרסום פסק הדין (ביוונית):

https://www.kke.gr/article/Dilosi-toy-GG-tis-KE-toy-KKE-Dimitri-Koytsoympa-meta-tin-apofasi-toy-dikastirioy-gia-ti-Xrysi-Aygi/