הקומוניסטים בברזיל חוששים מהפיכה: ראשי הצבא התפטרו במחאה נגד הנשיא בולסונרו

מפקדי שלוש זרועות צבא ברזיל התפטרו אתמול (שלישי) במחאה על החלפת שר ההגנה, באירוע חסר תקדים שיצר את המשבר הגדול ביותר במדינה מאז תום השלטון הצבאי לפני 36 שנה. בהודעת משרד ההגנה לא נמסר מדוע מפקד הצבא, חיל האוויר והצי התפטרו ולא הוזכרו להם מחליפים. אך ראש סיעת המפלגה הקומוניסטית בפרלמנט בברזיליה, רנילדו קאליירוס, סבור שקיים החשש שהנשיא ז'איר בולסונרו מנסה לבסס את שליטתו על הצבא ולקדם קצינים בכירים הסרים למרותו ומוכנים לתמוך בהפיכה צבאית בפיקודו.

בולסונרו יחד עם קצינים בכירים של צבא ברזיל (צילום: ברזיל דה פאטו)

 

שר ההגנה היוצא הגנרל פרננדו אזוודו סילבה, קצין בשירות פעיל, מסר בהודעה על עזיבתו כי הוא ביקש "להגן על הצבא כמוסד ממלכתי". דבריו התפרשו כעדות נוספת לכך שהנשיא מקדם את ההפיכה הצבאית. הנשיא הימני קיצוני, קצין צבא לשעבר המרבה לשבח את תקופת הדיקטטורה הצבאית, מינה גנרלים בכירים לממשלו והוא עומד בפני לחץ גובר בשל השתוללת מגפת הקורונה שגבתה בברזיל יותר מ-300 אלף קרבנות – מספר נמוך רק משיעורי התמותה בארצות הברית.

מאז שאיבד תמיכה בסקרים, וחזרתו המפתיעה לזירה של נשיא השמאל לשעבר לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה לקראת הבחירות בשנה הבאה, פזל בולסונרו לתמיכת הצבא כדי לבצע הפיכה וכך לבצר את מעמדו כנשיא. בולסונרו לא התייחס להתפטרות שלושת הגנרלים בעת ששוחח הלילה עם תומכיו שדרשו את "התערבות הצבא" מחוץ לארמון הנשיאות.

 

עוד בנושא:

הקורונה יצאה מכלל שליטה בברזיל: בולסונרו מאיים להכריז על מצב חירום ולבטל את הפרלמנט

הדיקטטורה הצבאית הברזילאית, התמיכה האמריקאית והקשר הישראלי: 57 שנים להפיכה הצבאית הברזילאית