הצעת חוק של חד"ש בעקבות קשיי הסטודנטים: ביטול שכר הלימוד בהשכלה הגבוהה

עקב קשיי הסטודנטים בעת משבר הקורונה יש לבטל את שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה. זו תמצית הצעת החוק שהגיש אתמול (רביעי) ח"כ יוסף ג'בארין בשם סיעת חד"ש ברשימה המשותפת, ובשיתוף עם תאי הסטודנטים של חד"ש. ח"כ ג'בארין מסר: "בצל המשבר הכלכלי שסובל ממנו ציבור הסטודנטים ושמאיים על המשך לימודיו – המדינה מחויבת לספק ביטחון כלכלי וחברתי לסטודנטים. זה צריך לבוא לידי ביטוי בהבטחת לימודים אקדמיים חינמיים ומסובסדים במלואם, כפי שנהוג במדינות רבות בעולם".

הפגנת סטודנטים נגד שר האוצר ישראל כ"ץ, אוגוסט 2020 (צילום: התאחדות הסטודנטים)

 

יצוין שהתאחדות הסטודנטים הארצית דורשת הפחתה משמעותית של שכר הלימוד בהשכלה הגבוהה. הדרישה הועלתה השבוע, בפגישה שקיימו נציגי ההתאחדות עם שר ההשכלה הגבוהה, זהב אלקין, נציגי מל"ג, ות"ת, המוסדות האקדמיים ומשרד האוצר בנוגע למתווה הסטודנטיאלי לפתיחת שנת הלימודים. מההתאחדות נמסר "הצגנו את גודל המשבר בציבור הסטודנטיאלי והצורך בסיוע כלכלי מקיף ולמרות שכל הנוכחים בפגישה הסכימו שיש מצוקה. אך אין שינוי בעמדתם ומבחינת רובם אין מקום להפחית בשכר הלימוד ורכיביו השונים".

הצעת החוק להפחתת שכר הלימוד והקמת קרן סיוע ממשלתית לשיפוי המוסדות נפלה אמש במליאת הכנסת. הצעת החוק הוגשה על ידי ח"כ יוראי לבה הרצנו (יש עתיד). 29 ח"כים תמכו ו-35 מהקואליציה הימנית השלטת התנגדו. לדברי התאחדות "רגע לפני פתיחת שנה, אחרי שלכל הגורמים היה לא מעט זמן להיערך לרגע הזה, לייצר ודאות, שקיפות ותכנית כלכלית אמיתית אנחנו עדיין בתחתית סדר העדיפויות. אפשר להגיד הרבה דברים על הצעת החוק הזאת, שהיא לא משנה את המציאות, שהמוסדות יכולים להפחית שכר לימוד גם בלעדיה ושהיא לא עברה את כל התהליך הבירוקרטי המקובל. מה שאי אפשר להגיד זה שיש פתרונות אחרים או הצעות חלופיות מחברי הקואליציה הצביעו נגד."

שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות ובמכללות תיפתח ביום ראשון הקרוב, אך רק באופן מקוון. בהמשך הסמסטר יבחנו המוסדות את האפשרות לחזור ללימודים מהקמפוס, בהתאם לרמת התחלואה הארצית. מתווה הלימודים המקוונים כולל רק את האוניברסיטאות, משום שהמכללות לא הציגו בינתיים תוכנית לשנה הקרובה. המוסדות האקדמיים פרסמו בשבועות האחרונים מתווים שונים המשלבים בין הוראה מרחוק לבין נוכחות בקמפוס, ורבים מהם הודיעו לסטודנטים כי יעשו מאמץ לאפשר לתלמידי שנה א' להגיע לקמפוס כמה פעמים בשבוע, כדי להקל על ההסתגלות ללימודים. ואולם, לפי שעה החליטו המוסדות כי הסמסטר ייפתח באופן מקוון לחלוטין, מתוך הנחה שמגבלות הסגר יימשכו גם לאחר תקופת החגים. גם הסמסטר הקודם נלמד כולו באופן מקוון.