הצעה של הרשימה המשותפת להקים ועדת חקירה על הפשיעה בחברה הערבית הוכשלה על-ידי רע"מ ומרצ

מליאת הכנסת דחתה אמש (רביעי) הצעה של הרשימה המשותפת להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על "מחדלי המשטרה מול ארגוני הפשיעה בחברה הערבית" שהגיש יו"ר המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש). אחרי שנפלה ההצעה זעמו חברי המשותפת על אנשי רע"מ, בהם היו"ר מנסור עבאס, ומרצ שהצביעו נגד ההצעה "בגלל המשמעת הקואליציונית".

ח"כ איימן עודה צועד מחיפה למשכן הכנסת בירושלים, באוגוסט אשתקד, יחד עם קרובי קורבנות האלימות בחברה הערבית (צילום: זו הדרך)

 

"מתחילת השנה הזו, 2021, נרצחו 61 אזרחים ערבים", אמר עודה בפתח נאומו אתמול. "הם הותירו אחריהם 207 ילדים יתומים. לפני שעה וחצי נרצח בקר נאטור בקלנסואה. לבקר יש שישה ילדים שנותרו יתומים. בשלושה החודשים נורו שלושת האחים של בקר – אדהם, סאלח ומחמוד – אבל אין פיענוח". הוא המשיך ודגיש: "יש נרצחים, אבל אין רוצח. ב-2020 נרצחו 113 אזרחים ערבים. פיענוח התיקים עומד על 20 אחוז, הכי נמוך בעולם כולו זה במדינת ישראל כשהנרצחים הם ערבים. בגדה המערבית למשל, שחיים שם 3 מיליון פלסטינים, נרצחו 27 אנשים, ו-25 תיקים פוענחו. האם זו רשלנות מגזענות? האם הערבים שקופים?".

רגע לפני ההצבעה קרא עודה מדוכן הנואמים לח"כ מוסי רז ממרצ להצביע בעד ההצעה, אך פנייתו לא הועילה. "אני מסתכל עליך", קרא עודה לרז. "אני יודע כמה אנחנו קרובים בדעות. בנושא אלימות ופשיעה, אל תשמע לנפתלי בנט. תעמוד לצידנו בצורה איתנה, עקרונית".

עודה התייחס לפרסום בחדשות 13 שלפיו ראשי ארגוני הפשע בחברה הערבית מקבלים חסינות מהמשטרה, משום שהם סייענים של שב"כ. "זה היה צריך להרעיד את אמות הסיפים בבניין הזה", אמר.

ההצעה נפלה ברוב של 54-57, כך שאם רע"מ או מרצ היו תומכות בה היא הייתה עוברת. חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) קרא לעבר חברי הקואליציה: "שלא תבואו לבקש מאיתנו אחר כך שנעזור לכם". בתום הצבעה פרסמה הרשימה המשותפת תגובה על הפלת ועדת החקירה לאסון האלימות והפשיעה בחברה הערבית: "ההצבעה של מרצ ורע"מ היא פגיעה קשה במשפחות הקורבנות בחברה הערבית. שני קולות היו חסרים בהצבעה על הקמת ועדת חקירה שהייתה יורדת לעומק אסון האלימות והפשיעה בחברה הערבית ומניעה תהליך של צדק וריפוי. סיעות רע"מ ומרצ בחרו להתנגד והכשילו את ההצעה של המשותפת."

ח"כ כסיף, מהרשימה המשותפת, פרסם לפני זמן קצר (רביעי) תגובה על הפלת ועדת החקירה "‏עצוב לי מאד שאנשים בהם ראיתי שותפים למאבקים לא מעטים הם שהפילו הצבעה על ועדה לחקירת האלימות והפשיעה בחברה הערבית. רע"ם ומרצ, אתם מזדנבים אחרי בנט וסער. עליכם לעשות חשבון נפש."

 

סרטון – דבריו של ח"כ עופר כסיף בעקבות הפלת ההצעה להקים ועדת חקירה:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/1123874874687741