הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול: הימין מנסה לבלום יוזמה פמיניסטית

בשבועות האחרונים החל הימין השמרני להרים את קולו נגד אמנת איסטנבול. פורום קהלת, ארגונים אנטי-פמיניסטיים אחרים, וכן שליחיהם בכנסת מהליכוד, הציונות הדתית וימינה – החליטו כי אמנת איסטנבול, שכל מטרתה הגנה על נשים בפני אלימות, היא מכשיר לפתיחת הגבולות של ישראל בפני מהגרים, ולהטמעת מחשבה ״פרוגרסיבית״ בציבור.

דיון בוועדה לקידום מעמד האשה על הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול. בצד שמאל של התמונה עם הגב אל המצלמה: יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (צילום: הכנסת)

 

נראה כי האמנה, שקובעת קריטריונים ברורים להתמודדות המדינה עם אלימות – בתחומי רווחה, בריאות, חינוך ועוד – ושמבוססת על ערכים בסיסיים של שוויון מגדרי, פתחה תיבת פנדורה של דעות חשוכות ודכאניות, הפורחות בלב הימין הישראלי.

בנובמבר האחרון, ביום המאבק באלימות כלפי נשים, עמדו לצדי בוועדה לקידום מעמד האישה שרי המשפטים, החוץ והרווחה – והצהירו שמדינת ישראל תצטרף לאמנה איסטנבול החשובה. זה היה הישג ענק עבורנו בתנועה הפמיניסטית, ואחד הצעדים החיוביים ביותר שממשלת ״השינוי״ נקטה. אולם שרת המשפטים שקד החליטה שהאמנה לא מקובלת עליה, ומנהלת קמפיין בתוך הממשלה במטרה לבטל את ההצטרפות.

כמו במקרים רבים קודמים, הממשלה על סף כניעה לעמדות הימניות ביותר השוררות בה. איפה השרות הרלוונטיות? מרב כהן, השרה לשוויון חברתי, שותקת. מירב מיכאלי, ראש קבינט השרות לשוויון מגדרי, לא מתערבת. תמי זנדברג, השרה להגנת הסביבה? זה לא עניינה.

השאלות הגדולות הן: האם סער, לפיד וכהן, שאכן הציגו מחויבות להצטרפות לאמנה, מתכוונים להכשיל את הצעד החשוב הזה למען שמירה על הקואליציה המתפוררת שלהם; האם שקד, שלא נקטה במדיניות פמיניסטית מימיה, תהיה מוכנה לגייס את כל ההון הפוליטי הימני שלה כדי למנוע את ההצטרפות לאמנה? הוועדה בראשותי, יחד עם ארגוני הנשים, עושים כל שניתן כדי ללחוץ על השרים לקבל את ההחלטה הנכונה. אם תהיה זו שקד שתסכל את ההצטרפות לאמנה, דמם של הנשים יהיה על ידיה. ואנחנו נדאג להזכיר זאת לאורך כל הקריירה שלה.

עאידה תומא-סלימאן