הצהרת כוח לעובדים לציון ה-1 במאי: לטובת מעמד העובדים ולחברה שוויונית

"נפעל כדי להוביל שינוי של יחסי הכוחות בחברה לטובת מעמד העובדים ויצירת חברה שוויונית וצודקת יותר, ומתוך חתירה אל היעד ארוך הטווח של חברה ללא מנצלים וללא מנוצלים", כך נאמר בהצהרת ה-1 במאי שפרסם כוח לעובדים לציון יום העובד הבינלאומי. "כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי הוקם במאי 2007, על מנת לאגד את אותם עובדות ועובדים של שוק העבודה השניוני, ובמקביל לייצר ארגון עובדים דמוקרטי באמת", ציינו.

לדברי הארגון "כוח לעובדים פועל במדינה שיש בה פערים כלכליים מהגדולים בעולם המתועש, אפליה על רקע לאום ומוצא, דיכוי מעמדי, ניצול של מעמד עובדים רחב, יהודי וערבי, בידי אליטה עשירה ומצומצמת המרוכזת בשכבה הכלכלית האמידה של החברה הישראלית. הוא פועל מול ממשלה שאף אחת מהעוולות הללו לא באמת מטרידה אותה ושעיקר שאיפתה הוא בשימורו של הסדר החברתי-פוליטי הדכאני הזה, שאיפה שאותה היא חולקת גם עם הממשלות שקדמו לה. כאשר הבחירה היא בקפיטליזם מסוג א' מול קפיטליזם מסוג ב', אנו בוחרים במאבק בקפיטליזם בכל מחלצותיו".

עוד הדגישו את מאבקיו המרכזיים של הארגון בשנה החולפת ובהם: שביתות נהגי האוטובוסים למען העלאת שכר, הכרה בוותק והכרה במעמד הנהג כעובד ציבור, מאבק לשיפור תנאי העבודה של עובדי חסות הנוער, מהלכים ליישום ההסכמים הארציים שהושגו במכללות האקדמיות הציבוריות וחיזוק ההתארגנות בהן לקראת מאבקים מתוכננים בשנים הבאות, מאבק לשינוי מתכונת ותנאי ההעסקה של מורות ומורי תכנית היל"ה, מאבק לשיפור שכרן של עובדות הצהרונים בירושלים, הערכות למאבק של עובדי חברות עירוניות באזור המרכז, ועוד. כמו כן במהלך השנה הארגון חתם, בין היתר, על הסכמים קיבוציים, בענף התחבורה הציבורית, במכללות אקדמיות ציבורית, במכללות פרטיות, וכן בענף הפיננסים, במוסדות חינוך ובתעשיית המזון.

הפגנה נהגים בתחבורה הציבורית, חברים בכוח לעובדים, בצומת עזריאלי בתל-אביב, מארס 2022 (צילום: כוח לעובדים)

 

יצוין שלכוח לעובדים מבנה ארגוני בו הכוח הוא בידי החברים "ולא בידי ביורוקרטיה שלטת כלשהי. החברות והחברים במקום העבודה הם שקובעים את מטרות האיגוד ואת האסטרטגיה, מנהלים את המאבקים שלהם, ומאשרים בצורה דמוקרטית הסכמים קיבוציים. ההנהגות בסניפים, 'הוועדים' – לא פועלות בשיטות של הנהלה, אלא שואפות להרחבת המעורבות של החברים בסניף, להשתתפות הולכת וגדלה, ולמעורבות דמוקרטית עמוקה".