הצהרת ירושלים של נשיא ארה"ב דולנד טראמפ: הזווית הפלסטינית

הצהרת טראמפ בעניין ירושלים, כמו הצהרות נוספות של דמויות מפתח בממשלו, הן שינוי דרסטי לעומת מדיניות קלינטון, בוש ואובמה באזור. יהיו סיבות השינוי אשר יהיו, הן מבשרות תפנית מסוכנת מאד מבחינת שלום המזרח התיכון והעולם כולו. אציג כמה נקודות למחשבה ולדיון.

2017-12-19_204105

קריקטורה: לאטוף

 

ראשית, מראית העין "הניטרלית" של תיווך אמריקאי בין ישראל ופלסטין נחשפה כתרמית. ארה"ב, שמצהירה מראש על תמיכתה בישראל, אינה יכולה לשמש כמתווכת הוגנת. שנית, אין לצפות למאומה מ"תכנית השלום" של קושניר: הצוות של קושניר מוטה לגמרי. הדיבורים על תכנית שלום ההולכת ומתגבשת, כביכול, הם הסחת דעת נוכח הריק שנוצר במדיניות ניהול הסכסוך. ממשלת ישראל היא זו המתנגדת לפתרון שתי המדינות. המשך ההתנחלות הפך את מושג המדינה הפלסטינית לחסרת חיוּת. התניית המו"מ בהכרה פלסטינית במדינת ישראל כ"מדינה יהודית" (וגם "חוק הלאום" שמקדמת ממשלת הימין) מחסלת את תביעת האזרחות השווה של הפלסטינים אזרחי ישראל, ומנגד את האפשרות של מדינת כל אזרחיה במקרה של סיפוח.

שלישית, ישראל מצניעה את שמחתה על הכרזת טראמפ. היא מנסה לצלוח את הזעם הספונטני שהתעורר בארץ וכן בשטחים הכבושים ולהימנע מתגובה עודפת שתעצים את החרון הפלסטיני, הערבי והמוסלמי ותסב לה נזק בינ"ל.

רביעית, מרי מזוין אינו ריאלי כעת: הוא יאפשר לישראל להפעיל את היתרון המוחץ שלה באמצעי אלימות. בעקבות האביב הערבי איבד הנושא הפלסטיני ממרכזיותו גם בזירה הדיפלומטית והבינלאומית. המדינות הערביות אינן רוצות, או אינן יכולות, להיחלץ כעת לעזרת הפלסטינים: חלקן הרוסות, והמשטר של רבות תלוי עמוקות בתמיכת ארה"ב.

חמישית, ארה"ב וישראל מנסות ליצור ברית עם סעודיה ומדינות המפרץ נגד איראן. אם בעבר, נדמה היה כי נורמליזציה של ישראל עם העולם הערבי תיעשה באמצעות פשרה מדינית ופתרון הסכסוך, כיום הברית האסטרטגית מותנית בקבלת ישראל כפי שהיא ("שלום תמורת שלום"). החרפת המלחמה בתימן מעצימה את הדילמה הסעודית. הפלסטינים ישלמו את מחיר הברית הנרקמת.

שישית, בעת הזאת על הפלסטינים לשמור מכל משמר על סולידריות ולחתור להנהגה מאוחדת. העמים במדינות הערביות ממשיכים, בניגוד להנהגותיהם, לתמוך במאבק הפלסטיני. על הרשות הפלסטינית להביא בחשבון את הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל: ביטול מקור סמכות הרשות, סיכול אפשרות פעילותה, העמדה מחדש של שאלת השליטה וריבוי הכוחות המזוינים.

שביעית, צירי הלידה של הברית הסעודית-ישראלית-אמריקאית יוצרים מצב חדש במזה"ת. סמיכות ההתנגשויות בין ארה"ב לאיראן וצפון קוריאה תגביר את מעורבות סין במזה"ת.

היחסים המתהדקים מחדש בין טורקיה, איראן ורוסיה יוצרים אפשרויות התנגדות חדשות ובריתות בינלאומיות חדשות גם מבחינת העם הפלסטיני.

אבישי ארליך

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"