הצבעה עבור רשימת חד"ש-תע"ל היא הבחירה הערכית הנכונה עבור היהודים והערבים

שמי ד"ר יוסי אמיתי, מזרחן, ובעבר מנהל המרכז האקדמי הישראלי בקהיר ואינני חבר מק"י או חד"ש. פה ושם יש בינינו מחלוקות, בעיקר במישור האידיאולוגי. אולם היום, ערב הבחירות לכנסת, אני קורא לחבריי היהודים, בקול צלול ובאמונה שלמה, לתת את קולם ואמונם לרשימת חד"ש-תע"ל.

פעילי חד"ש מפגינים נגד הכיבוש מול משרד הביטחון בקריה בתל-אביב, 22 ספטמבר 2022 (צילום: זו הדרך)

 

תמיכתי ברשימה המשותפת מאז הקמתה הייתה בעיניי ציווי דמוקרטי מן המעלה הראשונה – להפר את המזימה (מבית מדרשו של ליברמן) לגמד, או אף לחסל כליל, את ייצוג הציבור הערבי בכנסת. מעבר לכך, ראיתי חשיבות עקרונית בכינונה של שותפות יהודית-ערבית, שחד"ש, עמוד התווך של הרשימה המשותפת, הייתה ועודנה אמונה עליה.

יש להצטער על פירוקה של הרשימה המשותפת, אך זו המציאות בשלב הנוכחי, והיא המכתיבה את אילוצי הבחירה הפוליטית. בציבור הערבי באות לביטוי שלוש אסכולות: זו החותרת להפעיל מנופי השפעה על המערכת ולהביא הישגים לציבור הערבי, תוך הנמכה של הביטוי הזהותי לאומי (רע"מ); זו הנותנת ביטוי לזהות הלאומית הפלסטינית, אך מבדלת עצמה מן הזירה הפוליטית הישראלית ואינה שואפת להפעיל עליה מנופי השפעה (בל"ד); וזו החותרת להפעיל מנופי השפעה ולהשיג הישגים עבור הציבור הערבי (ועבור כלל מוחלשי החברה בישראל) במשולב עם מתן ביטוי לזהות הלאומית (חד"ש-תע"ל). לא בכדי, סיסמת קמפיין הבחירות של חד"ש-תע"ל בציבור הערבי היא "השפעה תוך כבוד".

אך כל זה אינו נוגע לאזרחים הערבים בלבד, אלא הוא במובהק, גם עניינם של הבוחרים היהודים. חד"ש-תע"ל היא הרשימה היחידה שאינה מגבילה את עצמה למאבק לחסימת נתניהו ובעלי בריתו בימין הגזעני, אלא נאבקת גם בדרכם המדינית, הביטחונית והחברתית של נתניהו-סמוטריץ'-בן גביר, שאלמנטים ממנה מצויים בדנ"א של "ממשלת השינוי" היוצאת, וזו שאולי תקום. הגורם הדומיננטי בממשלה זו היה המרכיב הימני שלה, וכך גם צפוי בממשלה הבאה, אם תקום.

בפרמטרים רבים הממשלה מיישמת את מדיניות נתניהו וגרורותיו, אם זה בהתעצמות מעגל הדמים בשטחים הכבושים, והעמקת הפרויקט ההתנחלותי, ואם זה בשימור המדיניות המפלה כלפי האזרחים הערבים בישראל גופא – חוק הלאום, חוק קמיניץ וגילויי אפליה רבים נוספים. ה"מרכז-שמאל" בממשלת השינוי ואף ממשלת המעבר של לפיד משלים עם נורמות אלו, משיקולי "רק לא ביבי", ובכך נותן ידו למדיניות פסולה מעיקרה.

יש הטוענים כלפי חד"ש-תע"ל כי בהתנגדותה למדיניות הימין המיושמת על-ידי ממשלת השינוי היא חותרת תחת הגוש החוסם את ביבי. אלה הם דברים בטלים. חד"ש-תע"ל מבחינה היטב בין "רע" ל"רע מאוד". חסימת ה"רע מאוד" היא בגדר ציווי מוחלט עבורה, אך המלצתה על מועמד זה או אחר להרכבת הממשלה (אם וכאשר) תהיה מותנית במילוי כמה תנאים, ולא תינתן ללא תמורה. כך פועלים הכלים השלובים בין מנופי ההשפעה לבין הזהות הלאומית.

לכן, הצבעה יהודית לחד"ש-תע"ל והשותפות היהודית-ערבית בבחירות ואחריהן, הן לא רק "הצבעה אסטרטגית", אלא בחירה ערכית עבור היהודים והערבים כאחד. זו, לטעמי, הדרך לישראל טובה יותר, צודקת יותר, שוויונית יותר.

יוסי אמיתי

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116286