הפשיזם לא עבר: חרף מחאות הימין נערך אירוע תרבותי במסגרת פסטיבל סיפור חיפאי

קומץ אנשי ימין שניסו לפוצץ אמש (ראשון) אירוע תרבות ערבי-פלסטיני במסגרת הפסטיבל סיפור חיפאי גורשו בבושת פנים מאולם המוזיאון היפני בחיפה. כתריסר תומכי מפלגת הציונות הדתית התייצבו בפתח מוזיאון טיקוטין ודגלים בידיהם, כאשר ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) ניסה להתפרץ בחסות המשטרה אל תוך הבמה. אולם המוזיאון היה מלא והאירוע "גבולות בתרבות הפלסטינית" שבחן את חיפה כזירת תרבות ערבית-פלסטינית נערך כמתוכנן.

בעקבות ההתרחשות פרסם בית הגפן הודעה לפיה "במהלך השבוע נעשו ניסיונות רבים מצד גורמי ימין קיצוני לגרום לביטולו של האירוע בטענות שונות, תוך ניסיון לערער על הלגיטימיות של הדוברים. חלקם כללו איומים מפורשים כלפי הדוברים וכלפי בית הגפן. במהלך האירוע נרשמו כמה התפרצויות מצד פעילי ימין, שהבולטת שבהן היא כניסתו של ח"כ כהן תוך שימוש באלימות".

עוד נאמר בהודעה "בית הגפן הוא בית לכל הקהילות והתרבויות בעיר, ומעניק במה למכלול הדעות והסיפורים החיפאים. זוהי גם מהות הפסטיבל 'סיפור חיפאי'. אנו מכבדים כמובן גם דעות המבקרות את פעילותינו, אך דוחים בשעט נפש כל ניסיון להלך אימים, להשתיק או לגרום לביטולם של אירועי תרבות ושיח בעיר. בית הגפן ימשיך בעבודתו לשמירה על הנכסים התרבותיים והרוחניים של חיפה, אשר חשובים לשבירת המחיצות ולבניית אמון בין הקבוצות הלאומיות והדתיות השונות החיות בחיפה ובישראל".

קומץ אנשי ימין מפגינים, אמש, בפתח המוזיאון היפני בחיפה (צילום: ג'עפר פרח)

 

יצוין שביום חמישי האחרון, קבוצה של פעילי ימין בשם "שמים סוף לטרור הערבי" הזמינה כרטיסים באתר בית הגפן (האירוע התקיים ללא עלות) תחת זהויות בדויות במטרה להכשילו. תוך שעות ספורות הוזמנו מעל 500 מקומות, זאת על מנת לחסום את שיווק האירוע ולטרפד הזמנת מקומות על ידי תושבי העיר שרצו לקחת בו חלק.

בתגובה לקולות המתנגדים לאירוע והלחצים הפוליטיים לביטולו, עשרות אנשי רוח ותרבות, ערבים ויהודים, פנו לראשת העיר באמצעות עצומה, בה קראו לשמירה על חופש הביטוי, דמוקרטיה ודו קיום. כ-500 אזרחים הצטרפו על העצומה המקוונת בה נאמר "אנו החתומים מטה, יהודים וערבים תושבי ואוהבי חיפה, מתנגדים נחרצות ללחצים שמפעילים גורמים פוליטיים קיצוניים לביטול האירוע. המתקפה על חופש הביטוי היא חלק ממתקפה רחבה על המרחב הדמוקרטי. ההתכחשות לקיומה של תרבות פלסטינית היא חלק מהכחשת קיומו של עם פלסטיני. כניעה לגל האנטי־דמוקרטי תהיה בכייה לדורות, תעמיד בסכנה את חופש הביטוי והיצירה בחיפה ותפגע קשות במהותה כעיר משותפת. אנו קוראים לראשת העיר להגן על חופש הביטוי בעיר ולא להיכנע לפופוליזם זול. אנו קוראים לציבור הרחב, היהודי והערבי, לא לשתוק מול ניסיונות ההשתקה וההפחדה — אלא לדבוק במאבק המשותף להגנת המרחב הדמוקרטי והקיום המשותף בחיפה".

בין החותמים על העצומה: סמי מיכאל, סופר ויו״ר האגודה לזכויות האזרח, מכרם חורי, חתן פרס ישראל לתיאטרון, פרופ׳ ניצה בן דב, כלת פרס ישראל לספרות, פרופ' דבורה ברנשטיין, כלת פרס ישראל לסוציולוגיה, פרופ' עליזה שנהר, לשעבר רקטור אוניברסיטת חיפה, עבד עאבדי, צייר ופסל, עמוס גיתאי, במאי, יוסף אבו ורדה, שחקן ובמאי, סיני פתר, במאי, ד"ר בשיר כרכבי, מנהל יחידת האשפוז הקרדיולוגי בבי"ח כרמל, ד"ר אילת מעוז, אוניברסיטת חיפה, ח"כ איימן עודה, יו"ר חד"ש-תע"ל, רג'א זעאתרה, יו"ר חד"ש בעיריית חיפה, שהירה שלבי, יו"ר הנהלת בית הגפן, תבור להט, יו"ר ועדת התרבות בעיריית חיפה, פידא טבעוני, מנהלת שתי"ל חיפה, ח"כ לשעבר עיסאם מח'ול, יו"ר מכון אמיל תומא; עורך "זו הדרך", ד"ר אפרים דוידי ועוד.

ביום רביעי שעבר נערך באירוע במערכת העיתון "אל אתיחאד" במסגרת הפסטיבל, על השפעות המפלגה הקומוניסטית על החברה הערבית בחיפה. במפגש לקחו חלק פעילים שהמפלגה היתה עבורם בית ומרחב להתפתחות כפרטים וקהילה ביניהם ד"ר אליאס טובי, ד"ר אנואר ג'מאל, רג'אא אליאס, נסרין מורקוס, ד"ר סמיר ח'טיב, סיני פתר; בהנחיית  ד"ר ארנת טורין. פסטיבל "סיפור חיפאי" שהסתיים אמש התחיל את דרכו בשנת 2006 והוא מבקש להאיר את הסיפורים והנרטיבים המקומיים של תושבי שכונות חיפה באמצעות סיורים, תערוכות, ערבי סיפורים והרצאות.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/116730