הפעילה הקומוניסטית הוותיקה פנינה פיילר תובא למנוחות בבית העלמין של קיבוץ יד חנה

הפעילה הוותיקה לשלום, שוויון וסוציאליזם, פנינה פיילר, שכונתה "האחות הקומוניסטית" תובא מחר (ראשון) למנוחות בשעה 14:00 בבית העלמין של קיבוץ יד חנה. פיילר נפטרה ביום חמישי האחרון בביתה ביד חנה בגיל 98. הניחה אחריה שני ילדים: דרור ויעל ונכדים.

פנינה פיילר, אחות מתנדבת,  בביקור של מרפאה הניידת של רופאים לזכויות אדם ליום רפואי מיוחד ביישוב א-נאקורה בנפת שכם, בשטחים הפלסטינים הכבושים, מאי 2013 (צילום: רופאים לזכויות אדם)

פיילר הצטרפה למפלגה הקומוניסטית (מק"י) בסוף שנות ה-50. בשנת 1967 היא הגיעה לקיבוץ יד חנה כדי לסייע לחברי הקיבוץ בעבודות לאחר שהוחרמו על ידי כל המפלגות הציוניות וכל תנועות הקיבוצים בגלל שתמכו במק"י. ב-1978, בן זוגה, אליעזר "שומרניק" פיילר נמנה עם מארגני משלחת של אנשי שמאל מישראל, שנסעו לבוקרשט ונפגשו עם אנשי אש"ף. זה היה מנוגד לחוק. בשובם הועמדו לדין ארבעה מהם, המארגנים. משפטם נמשך שנים. על אליעזר פיילר הוטלו שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 4,000 לירות. את הקנס שילם, את העונש לא ריצה כי בינתיים שונה החוק ומפגשים עם אנשי אש"ף חדלו להיות עבירה.

לפני שנתיים משרד הפנים התנה את כניסתו לארץ של בנה, דרור, המתגורר בשבדיה ושביקש לבקר את אמו הקשישה בהפקדת ערבות בסך 100 אלף שקל. במשך עשר שנים מנע המשרד מדרור פיילר לבקר את אמו בישראל, ובקשתו לשוב ולקבל אזרחות ישראלית על סמך חוק השבות מעוכבת במשרד כשנתיים ללא מענה. פיילר, מלחין יליד ישראל בן 69, נסע ללמוד מוזיקה בשבדיה בשנות ה-70, ושם הכיר את רעייתו הציירת. כתנאי לקבלת אזרחות המדינה הוא נאלץ לוותר על אזרחותו הישראלית. בעבר השתתף פיילר בכמה משטי מחאה נגד המצור על רצועת עזה. כבר ב-2010 משרד הפנים הוציא נגדו צו הרחקה מהארץ ל-15 שנים.

לאחר מותו של אליעזר ב-1993, המשיכה פנינה בפעילותה ובשנים האחרונות לחייה היא התנדבה ברופאים לזכויות אדם. עמם היא יצאה לימי פעילות בשטחים הפלסטינים  הכבושים – בייחוד למקומות בהם אין טיפול רפואי סדיר. בספר משותף שכתבה עם בן זוגה "שומרניק" ("ובכל זאת", 1995), כתבה פנינה: "יהיה! יהיה סוציאליזם. ילמדו משגיאות העבר. אנחנו כבר לא נוכל לראות את זה, אבל יהיה. המאבקים ללחם, לשוויון, לזכות ללמוד, לחופש, לחיים בכבוד וללא איום נשק גרעיני יימשכו". ב-2010 הוצג בפסטיבל דוקאביב סרט תיעודי על חייה בכותרת "פנינה פיילר אחות קומוניסטית", בבימויים של דליה מבורך ודני דותן.

 

לצפייה בסרט "פנינה פיילר אחות קומוניסטית":

https://vimeo.com/334241759?fbclid=IwAR0bfkWYy6rzagaYnm3AL4MNEwqasuOkJVnXs_bWQDeU_o4_Jg7FrCKw3z4

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/96413