הפעולה האחרונה של השר גלנט: לשלול את פרס ישראל מפרופ' גולדרייך

שר החינוך היוצא, יואב גלנט, הודיע אתמול (שישי) ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי החליט סופית שלא להעניק את פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' עודד גולדרייך ממכון ויצמן. זאת, בניגוד להחלטת ועדת הפרס. היועמ"ש יידרש כעת להחליט אם להגן על החלטתו של השר גלנט בבג"ץ, שם ייערך בקרוב דיון בנושא בעתירה שהגישו חברי ועדת הפרס נגד גלנט.

"פרופ' גולדרייך אינו עומד לעת זו בתנאי התרומה למדינת ישראל, שכן תרומתו למדינה באמצעות מחקריו מתקזזת אל מול פעילותו הנמרצת להחרמת מוסדות מחקר ישראליים – פעילות הנעשית בהתמדה ובמכוון ואשר גרמה ומוסיפה לגרום לפגיעה של ממש באקדמיה הישראלית", כתב גלנט למנדלבליט. בתגובה אמר עו"ד מיכאל ספרד המייצג את פרופ' גולדרייך, כי "רגע לפני מה שנראה כסיום כהונתו, מנסה גלנט לקושש עוד כמה כותרות על גבו של פרופ' גולדרייך, ובדרך שוב שוכח שפרס ישראל הוא לא פרס ממשלת ישראל. מכתבו מבטא את גישתו המקארתיסטית ומקבע בכך את מורשתו האנטי-דמוקרטית". עו"ד גלעד ברנע, המייצג את חברי ועדת הפרס, אמר כי ההחלטה "התקבלה בחוסר סמכות על ידי שר שכהונתו עומדת להסתיים. ההחלטה אינה מכבדת את מפעל פרס ישראל, ואנו בטוחים כי שרת החינוך הנכנסת תקבל החלטה שונה".

גלנט סירב במארס לקבל את החלטת ועדת פרס ישראל להעניק את הפרס במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' גולדרייך, וזאת בשל פעילותו הממושכת נגד הכיבוש של השטחים הפלסטינים. חברי ועדת הפרס עתרו נגד ההחלטה ושופטי בג"ץ יצחק עמית, נעם סולברג ויעל וילנר קבעו יש לאפשר לשר היוצא לבדוק תוך 30 יום את עמדתו. המחאה נגד שלילת פרס ישראל מפרופ' עודד גולדרייך ממכון ויצמן רק גברה מאז קיבל בג"ץ  ב-8 באפריל האחרון את העתירה נגד גלנט.

שר החינוך היוצא יואב גלנט עם פטרונו, ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו (צילום: דף הפייסבוק של גלנט)

 

יצוין שגולדרייך סירב להתייצב לחקירה פוליטית אצל השר ופרקליטו הסביר אז ש"זהו זימון שערורייתי שבו שר בממשלה מזמן אזרח לבירור שעניינו עמדותיו הפוליטיות של האזרח. בשל כך, ובשל טענה לחוסר סמכות של השר לשלול מגולדרייך את הפרס שבו זכה".

הזימון הוא למעשה "שימוע בפני מה שראוי לכנות ועדה לבירור נאמנות ולגילוי סטיות פוליטיות נוסח ישראל, שלמרבה הבושה החליט שר החינוך להקים", עוד הוסיף ספרד כי פסיקות בג"ץ הבהירו בעבר כי התחשבות בהתבטאויות של מועמדים לפרס ישראל שאינן נוגעות במישרין לפועלם המקצועי שהיה העילה לשיקול מועמדותם מהווה שיקול זר ופסול. "אין שום תוחלת משפטית לשימוע שאליו זימנתם את מרשי, שכן לשר אין שום סמכות לבטל את החלטת ועדת השופטים והשופטות משלא עולה טענה על הפרת תקנות הפרס או על ביצוע עבירה פלילית חמורה בידי המועמד", ציין.

 

עוד בנושא:

פרופ' גולדרייך מסרב להופיע בפני השר גלנט לבירור עמדותיו הפוליטיות

סולידריות עם פרופ' גולדרייך: נמשכת המחאה נגד שלילת פרס ישראל מחוקר בשל התנגדותו לכיבוש

בצל הרדיפה המקרתיסטית; כנס תמיכה בפרופ' גולדרייך התקיים בכנסת

מדענים ברחבי העולם מוחים על פסילת מתן פרס ישראל לפרופ' גולדרייך