הפליטים פרסמו גילוי דעת לציבור הישראלי

הבוקר (שלישי) החל היום השלישי לשביתת הפליטים ומבקשי מקלט מאפריקה. אך בניגוד למחאות ההמוניות ברחובות תלאביב ואילת, שנרשמו ביומיים הראשונים לשביתה, הפעם הם התכנסו בגן לוינסקי שבדרום תלאביב, במסגרת מעגלי שיח, כדי לדון על המשך דרכה של המחאה. עוד הם פרסמו גילוי דעת לציבור הישראלי ובו הסבר מפורט לסיבות המאבק. בשל חשיבות המסמך הוא מובא בשלמותו:

"בעקבות שינויים חסרי תקדים במדיניות כלפי מבקשי מקלט ופליטים אפריקאים בשבועות האחרונים, נאלצנו לנקוט בצעדים חריפים ולשבות מעבודתנו על מנת לחשוף את התסכול והפחד שלנו ולהבהיר שלא הגענו לכאן על מנת לעבוד אלא בחיפוש אחר הגנה ומקלט. מטרת השביתה שלנו אינה לפגוע במעסיקים שלנו או בלקוחות בתי העסק, אלא לגרום לציבור הישראלי להבין את מצוקתנו ולסייע לנו בפנייתנו לרשויות המדינה.

 2014-01-07_193826

מפגינים מול שגרירות קנדה, אתמול, בתלאביב (צילום: אקטיבסטילס)

 

"כ– 50,000 מבקשי מקלט אפריקאים חיים בישראל. ברחנו מרדיפה פוליטית, שירות צבאי כפוי, דיקטטורה, מלחמות אזרחיות ורצח עם. במקום שממשלת ישראל תתייחס אלינו כפליטים, היא מתייחסת אלינו כאל פושעים. ב-10 בדצמבר 2013, העבירה ממשלת ישראל תיקון ל"חוק למניעת הסתננות”, בעקבות החלטת בית המשפט העליון אשר פסלה את התיקון הקודם לחוק. בית המשפט פסק כי החוק מהווה 'פגיעה חמורה ובלתי מידתית בזכות לחירות אישית' וסותר את חוקי היסוד של מדינת ישראל.

 

"התיקון החדש לחוק מאפשר כליאה של שנה אחת ולאחריה כליאה בלתי מוגבלת בזמן ללא משפט, במתקן שמדינת ישראל מכנה 'פתוח', אך ראוי שיקרא כלא, 'חולות', באזור מרוחק מריכוזי אוכלוסיה בנגב. חברינו ב'חולות' מנועים מעבודה ונדרשים להתייצב שלוש פעמים ביום, וכן לישון מידי לילה במתקן על מנת להגביל את תנועתם מחוץ לסביבה הקרובה. פקחי רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול החלו לעצור ולעכב מאות מבקשי מקלט בתל אביב. בשבוע האחרון של דצמבר 2013, רשות האוכלוסין וההגירה כבר מסרה מאות אם לא אלפי 'הוראות שהייה' המחייבות מאות ואולי אלפים מאיתנו להתייצב בחולות תוך 30 יום.

 

"חרף הבטחות משרד הפנים כי משפחות לא יופרדו, עשרות גברים נשואים ואבות לילדים זומנו ל'חולות' על אף שברור שנשותיהם וילדיהם לא יוכלו להצטרף אליהם וייאלצו לנסות ולשרוד ללא אב מפרנס. חרדה מתפשטת בקרב קהילתנו. רשויות ההגירה מגבילות את האפשרות לחדש את אשרות השהייה ועל אף שאלפים מאיתנו עומדים בתור בפתחי משרדי הפנים ימים ולילות, איננו מצליחים לחדש את האשרות ואנו נותרים חשופים לאיום מעצר ואובדן מקום עבודתנו.

"מצוקתם של תושבי שכונות דרום תלאביב אינה נסתרת מעינינו. אנו חיים בקרבם, רואים את ההזנחה ברחובות, את הגידול הלא פרופורציונאלי במספר התושבים בשטח כה קטן. אנו שומעים את צעקתם ומביעים תמיכה בדרישתם של התושבים הישראלים למימוש זכויותיהם הנפגעות כתוצאה ישירה ממדיניות הממשלה שהפקירה אותם ואותנו במהלך שנים וזרקה אותנו חסרי כל למאבק הישרדות.

 

"בשבועיים האחרונים, אלפים מאיתנו יצאו לרחובות בירושלים ובתל אביב בצעדות למען החירות ובמחאה כנגד מעצרים, כליאה וזלזול בזכויותינו כפליטים. בפניה נוספת לממשלת ישראל ולקהילה הבינלאומית, אנו מארגנים שביתה כללית שתחל ביום ראשון ה-5 בינואר 2014 כדי להפגין את חרדתנו בפני איום הכליאה והגירוש וליצור לחץ שישפיע על הממשלה לשנות את מדיניותה הבלתי אנושית. במקום לכלוא ולגרש אותנו, ישראל צריכה לכבד את זכויות האדם הבסיסיות שלנו.

"אנו קוראים לממשלת ישראל:

1. בטל את התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות, להפסיק את המעצרים ולשחרר את כל מבקשי המקלט והפליטים מבתי הכלא.

2. לכבד את זכויותינו כפליטים, לרבות זכויות חברתיות ונגישות לשירותי רווחה ובריאות.

3. לבחון את כל בקשות המקלט באופן הוגן ושקוף."

הפגנות מול השגרירויות

כאמור, אתמול (שני) ביום שני למחאת מבקשי המקלט: אלפי פליטים צעדו מרחוב לוינסקי בתלאביב אל לעבר תשע נציגויות זרות כחלק ממאבקם במדיניות הממשלה. הפליטים הפגינו מול השגרירויות ומסרו לידי הנציגים בשגרירויות מכתב בו הם קוראים להם להביע הזדהות עם המאבק לפתרון כולל לבעיית הפליטים בישראל.

המפגינים הגיעו בקבוצות של אלפים אל הנציגויות הזרות: ארה"ב, קנדה, אתיופיה והאיחוד האפריקאי, צרפת, גרמניה, שבדיה, איטליה בריטניה ונציבות האו"ם לפליטים. יצוין שלאחר שאתמול צעדו אלפים ברחובות תל אביב במחאה על היחס לו הם זוכים מהמדינה וסירובה להכיר בהם כפליטים, פתחו כ-150 מהם המוחזקים בבית המעצר "סהרונים" שבנגב בשביתת רעב. במתקן שבנגב פתחו המסתננים בשביתת רעב מאורגנת אלא שבשלב זה היא אינה מוכרת ככזו על ידי שב"ס כיוון שעד כה הם סירבו לקבל 5 ארוחות שהוגשו להם. אם יסרבו לאכול ארוחה נוספת צעד המחאה שלהם יוכר רשמית כשביתת רעב מה שיהווה החרפה משמעותית של מחאת המסתננים ששוטפת את רחובות תל אביב בימים האחרונים

כמו כן, פרסמה ביום ראשון נציבות האו"ם לפליטים בישראל הודעת גינוי ליחסה של ממשלת ישראל לאזרחים הזרים. "מדיניותה של ישראל והחקיקה החדשה אינן הולמות את רוח אמנת הפליטים מ-1951", נכתב בפתח ההודעה. הנציבות קראה לישראל למצוא פתרונות חלופיים במקום "המדיניות ושיטות העבודה הנוכחיות מעוררות פחד וכאוס בקרב מבקשי מקלט, תוך התעלמות ממצבם הייחודי".

למידע ולתמיכה בפליטים בשובים:

https://www.facebook.com/refugeesmarch