הפיכה צבאית בבוליביה: הנשיא הסוציאליסטי אבו מוראלס נאלץ להתפטר

הפיכה צבאית נוספת בבוליביה: הנשיא הסוציאליסטי אבו מוראלס, נאלץ להתפטר אמש (ראשון). עשרות אלפי אנשי ימין בלה פאס ובערים אחרות יצאו לרחובות כדי לחגוג את התפטרותו של מוראלס. המפלגות הקומוניסטיות ברחבי אמריקה הלטינית, ביניהן הבוליביאנית, גינו את ההפיכה ואת "ידה הארוכה של ארה"ב המנסה לשמור על האינטרסים שלה ברחבי אמריקה הלטינית בעת שהעמים מתעוררים ונאבקים בקפיטליזם הניאוליברלי".

מוראלס הודיע על התפטרותו (צילום מסך: הטלוויזיה של בוליביה)

מוראלס וסגנו, אלווארו גרסיה לינרה, שהתפטר יחד עמו, אמרו כי החליטו לעזוב את תפקידיהם במטרה לעצור את שפיכות הדמים שהתרחשה במדינה בשבועות האחרונים. הם ציינו שפעלו כחוק והדגישו כי הם קורבנות של הפיכה צבאית. "ההפיכה הושלמה", אמר גרסיה לינרה. "אני רוצה להגיד לכם, אחיי ואחיותיי, כי המאבק שלנו לא נגמר כאן", אמר מוראלס בנאום טלוויזיוני. "העניים, התנועה החברתית, ימשיכו במאבק הזה לשוויון ולשלום". הוא הוסיף כי התפטרותו "כואבת מאוד". כמה שעות אחרי ההתפטרות, מוראלס כתב בחשבון הטוויטר שלו כי המשטרה הוציאה נגדו צו מעצר "בלתי חוקי" וכי קבוצות אלימות תקפו את ביתו, את בתיהם של ראשי מפלגתו "התנועה למען הסוציאליזם" ושל שרים בכירים.

מלבד מוראלס וגרסיה לינרה, גם נשיאת הסנאט בבוליביה, אדריאנה סלבאטיירה, הודיעה על התפטרותה. בעקבות התפטרותם של גרסיה ושל סלבאטיירה לא ברור מי יירש את כסאו של מוראלס, גם אם באופן זמני. שר החוץ של מקסיקו, מרסלו אבררד, אמר כי ארצו קלטה 20 בכירים בוליביאנים בשגרירות בלה פאס ותעניק לנשיא מוראלס מקלט מדיני אם יחפוץ בכך.

מוראלס היה נשיא פופולרי, ועד להתפטרותו החזיק בתפקיד יותר זמן מכל מנהיג נוכחי אחר באמריקה הלטינית. הוא היה הנשיא הילידי הראשון במדינה שלאורך יותר ממאה שנה עמדה בראשה אליטה לבנה. תחת הנהגתו, בוליביה ידיעה צמיחה כלכלית ואי השוויון בה הצטמצם. מסיבה זו, רבים רואים במוראלס את הנציג האמיתי הראשון שלהם בבירה.