הפגנת נשים ברחבת הבימה: בשבועות האחרונים קמה ממשלה בלעדינו

כ-1,000 מפגינות ומפגינים התכנסו אמש (ראשון) ברחבת הבימה בתל אביב, במחאה על פגיעה בזכויות נשים בידי ממשלת הימין. "בשבועות האחרונים קמה ממשלה בלעדינו", הצהירו המארגנות. "אין לנו ייצוג. לא סביב שולחן הממשלה, לא בוועדות הכנסת ולא במשרדי הממשלה". בין הארגונים השתתפו במחאה: שדולת הנשים, איגוד מרכזי הסיוע, תנועת הנשים הדמוקרטיות (תנד"י), בונות אלטרנטיבה, נעמת, קדמה, כ"ן, אישה לאישה למען נשים נפגעות אלימות וילדיהן, נשים עושות שלום, ויצ"ו, מרכז אשה לאשה החיפאי, איתך-מעכי, משפטניות לצדק חברתי, דלת פתוחה, מרכז רקמן, שוברות קירות, שוות 60, אני אשה, קולך ומבוי סתום.

בשלטים שהביאו המפגינות והמפגינים למחאה נכתב בין היתר: "ממשלה בלי נשים לא צירוף מקרים", "לא חוזרות אחורה", ו"אנחנו כאן". כמו כן, פעילות תנד"י וחד"ש החזיקו כרזות בעברית ובערבית בהן נכתב "די לאלימות נגד נשים" ונשאו דגלים אדומים.

בהפגנה השתתפו גם השרות לשעבר, ח"כ מרב מיכאלי ואורנה ברביבאי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ פנינה תמנו שטה, ח"כ נעמה לזימי (העבודה), ח"כ לשעבר תמר גוז'נסקי (חד"ש) והעיתונאית ליהיא לפיד, רעייתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

לדברי המארגנות, "עכשיו גם רוצים בקואליציה לשנות את חוקי המשחק ולא יהיה לנו מי שיגן עלינו בבתי המשפט. נשים הן הרוב באוכלוסייה. יש לנו כוח. אנחנו יכולות להתייצב יחד ולהבטיח שמה שהשגנו עד היום – הזכויות שלנו, השוויון שלנו, המקום שלנו בחברה, הנוכחות שלנו במרחב הציבורי – לא ייפגע".

"אנו חייבות לפעול עכשיו כדי שנוכל להמשיך לפנות למערכת המשפט כשינסו לקחת את זה מאיתנו", הוסיפו. "שינסו להגיד לנו שאין לנו יותר זכות על גופנו, או שאין לנו זכות להיבחר. כי זה כבר לא רחוק מאיתנו. זה ממש פה. יש היום גורמים בממשלה שרוצים לפגוע בזכויות ובחופש שלנו. שאומרים בפה מלא שאין לנו מקום במרחב הציבורי, שהתפקיד שלנו זה להתחתן ולהביא ילדים, שלא שמים את הדברים החשובים לנו כנשים בראש סדר העדיפויות, שלא רואים אותנו כשוות. אנחנו לא שותקות יותר. זאת מלחמה על העתיד שלנו, כנשים, במדינה".

דפנה לוסטינג, מנחת האירוע, אמרה כי "הדרך עוד ארוכה עד שניתפס כשוות, עד שנזכה לביטחון פיזי וכלכלי. נשים בכל הארץ סובלות מאלימות בבית ומחוצה לו. כולנו נחרדנו ממעשה האונס המזעזע בגדרה. למרות שנשים ממשיכות כל יום להיפגע מאלימות, הממשלה החליטה כי לא תחתום על האמנה הבינלאומית לאלימות כלפי נשים. אנחנו באמת לא מבינות איך יכול אדם עם לב ובינה להתנגד לאמנה שמטרתה להילחם באלימות? אבל בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. להילחם באטימות ובאלימות".

לדברי ד"ר יופי תירוש, משפטנית פמיניסטית ממובילות המאבק בהדרת נשים, "שואלים אותנו למה צריך הפגנה נפרדת על נשים ושל נשים? למה לפצל? נשים כואבות וזועקות את העוולות של כולם. הן עושות לילות כימים, כמו תמיד, רבות בעבודות שקופות מאחורי הקלעים, נטולות תהילה ואגו". תירוש שנשאה גם היא דברים הדגישה שהיוזמות שמקדמת הממשלה הן רק "ההקדמה שנועדה לאפשר הוצאה לפועל של התכנית העיקרית… תכנית לעיצוב מחדש של החברה הישראלית כך שכל מי שאינו גבר, יהודי, סטרייט ובעל הון יהפוך לאזרח סוג ב'".

הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, מסרה כי "ההפגנה צריכה להיות קריאת השכמה לממשלה החדשה ותזכורת חשובה לכל היושבים בשולחנות קבלת ההחלטות: אנחנו 51% מהאוכלוסייה, ואנחנו נמשיך להילחם על כך שישמעו את הקול שלנו. לא ניתן לכם להעביר רפורמות משפטיות וחקיקה מפלה שיפגעו בנשים ובדרך הכל כך ארוכה שעשינו. אנחנו לא חוזרות אחורה". הפעילה החברתית ספיר סלוצקר עמראן, מארגון "שוברות קירות", הוסיפה: "הפנתרים השחורים אמרו שאם אין עוגה לכולם לא תהיה עוגה, והפנתרות השחורות כאן על הבמה אומרות – לא רק שלא תהיה עוגה, אנחנו נשרוף את המפעל של התנורים ואת המפעל של הכיסאות ואת המפעל של השולחנות כי נגמרו הימים בהם הגברים לא מפנים לנו את הכיסא ליד השולחן". בתום ההפגנה יצאו כמה עשרות מפגינות לצעדה על שדרות רוטשילד וחסמו את הרחוב.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/118649