הפגנות מחאה נגד רצח נשים מקריית שמונה ועד באר-שבע; ח"כ תומא-סלימאן הבטיחה: 'נסלים את המאבק'

מאות נשים הפגינו הבוקר (רביעי) נגד אלימות כלפי נשים ברחבי הארץ, בין היתר בבאר שבע, בת ים, הרצליה, חולון, חיפה, ירושלים, קרית שמונה, רעננה, לוד, ראשון לציון, רחובות, תל אביב, פרדס חנה-כרכור ועמק חפר. בתל אביב התאספו עשרות נשים בשדרות בן ציון פינת המלך ג'ורג', שהחזיקו בשלטים שעוצבו כמודעות אבל עם שמות הנרצחות האחרונות, ואחרים שעליהם נכתב "לא שותקת". המפגינות חסמו את רחוב המלך ג'ורג'.

גם בחיפה התאספו נשים בעיר התחתית עם שלטים בעברית ובערבית, עליהם נכתב בין היתר "נרצחה על רקע אדישות הממשלה" וחסמו לפרקים את שדרות העצמאות. אל ההפגנה הצטרפו גם גברים. יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) הצטרפה למפגינות בכיכר פריז בירושלים, בקרבת בית ראש הממשלה. המפגינות קראו "20 נשים בכל שנה, איפה איפה המשטרה", ו"20 נשים בכל שנה איפה איפה בית משפט". ח"כ תומא-סלימאן מסר כי מחר יתקיימו הפגנות נוספות במוקדים שונים ברחבי הארץ בעקבות הרצח של חמש נשים במהלך הסגר, שתיים מתוכן בשבוע האחרון. בנאומה בהפגנה אמרה: "חמש נשים נרצחו מתחילת משבר הקורונה, כל הנתונים מצביעים על עלייה בשיעור האלימות במשפחה. למרות זאת, הממשלה ממשיכה להתעלם מדרישותינו להקצות את התקציבים הדרושים למקלטי נשים וליישם את התוכניות המוצעות. אנו מפגינות ברחבי המדינה, ונסלים את מאבקנו אם הממשלה לא תפעל באופן מיידי כדי לסגור את החורים ולמצוא פתרונות שיבטיחו את ביטחונן של הנשים".

ברחובות כ-20 גברים ונשים התכנסו ברחוב הרצל עם שלטים הקוראים להיאבק באלימות נגד הנשים. במהלך המחאה אחת המשתתפות כתבה באמצעות גיר על המדרכה כתובת מחאה: "לא לאלימות נגד נשים". זמן קצר לאחר מכן הגיע פקח של העירייה והטיל עליה קנס של 730 שקל. הדו"ח הכעיס עד מאוד את המשתתפים ובעקבות קריאות המחאה עיריית רחובות התנצלה וביטלה את הקנס.

בעמוד הפייסבוק של יוזמות המחאה נכתב "האלימות המגדרית בישראל מגיעה לשיאים בלתי נתפסים  – נשים בכל הארץ משלמות בדמן, ונדחקות בין החלטות כושלות של השלטון לבין ועדת המל״ל שלא ראתה לנכון לשלב מספיק נשים בתוכה. אין יציאה מהמשבר בלעדינו! אנחנו משלמות את המחיר! אנחנו נמצאות במלחמה על חיינו". כמו כן "אנחנו לא מוכנות לקבל את המציאות הקיימת. האלימות הזו היא לא תופעת טבע, אם אפשר לבודד חולי קורונה – אפשר לבודד גברים אלימים! זה הזמן לצאת למהפכת זעם עד שנשנה את המדיניות הזו. אנחנו מכריזות על הפגנות מחאה ברחבי הארץ – בלי לשתוק, בלי לבקש יפה, בלי לציית, בלי לקבל. בלי להיות נחמדות או נחמדים. אנחנו תובעות מכל הגורמים את הביטחון שלנו בכל מקום. דם נשים אינו הפקר. המצב הזה לא ייפסק עד שנראה שינוי מהותי במדיניות".
יצוין שהמחאות החלו כבר ביום שני האחרון כאשר עשרות הגיעו לעצרת מחאה מול ביתה של טטיאנה חייקין בת ה-50, שנרצחה ביום ראשון על ידי בן זוגה איגור צ'פיקוב. גם במקרה הטרגי בבת ים, כמו ברצח מאסטוול אלאזה, אם לשניים, בת 31 מחולון, התברר כי לבן הזוג עבר של אלימות במשפחה. לעצרת שתוכננה כבר בערב הרצח של חייקין, הגיעו רבים שהדליקו נרות מול ביתה של הנרצחת ברחוב יוספטל בבת ים, ולאחר מכן צעדו בהמשך לכיוון תחנת משטרת בעיר. הנשים תכננו תחילה אירוע התכנסות והדלקת נרות לזכרה של הנרצחת מתחת לביתה, אלא שבעקבות התגובות שקיבלו החליטו לקיים עצרת מחאה תחת הכותרת "לא שותקות בבת ים".

 

סרטון: הנאום של ח"כ עאידה תומא-סלימאן בהפגנה שנערכה הבוקר בירושלים

https://www.facebook.com/aidatuma/videos/543612992966376/