הפגנות המוניות נגד פשעי המלחמה בעזה

 

במוצ"ש, 27.12, נערכה הפגנת אלפים לוחמת בתל-אביב במחאה על המיתקפה האווירית הישראלית על רצועת עזה, שגבתה את חייהם של 300 ויותר פלסטינים ופצעה מאות. המפגינים, יהודים וערבים, נענו לקריאה של חד"ש ושל הקואליציה נגד המצור על עזה, והתכנסו בכיכר הסינמטק. משם הם צעדו, בליווי של מאות שוטרים, אל מטה משרד הביטחון ברחוב קפלן. המפגינים נשאו כרזות נגד המלחמה בעזה וקראו קריאות נגד פשעי המלחמה ונגד האסון שמדיניות הכיבוש גורמת לשני העמים, הפלסטיני והישראלי.
ההפגנה בתל-אביב נערכה מול משרד הביטחון, בעת שנערכה בו מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה. בדבריו לא הסתיר אולמרט, כי המלחמה בעזה תמשך שבועות, וכי תושבי הנגב המערבי יספגו מטחי טילי קאסם וגראד. למפגינים נגד המלחמה הייתה תשובה ברורה: בפצצות לא פותרים סכסוך, אלא רק מעמיקים אותו.
ההפגנה לפני המלחמה
ההפגנה הראשונה נגד המלחמה נערכה ברחוב המלך ג'ורג' בתל-אביב ב-26.12, יום לפני שממשלת אולמרט-ברק פתחה במתקפה נגד רצועת עזה. המפגינות והמפגינים, חלקם לובשים חולצות לבנות ועליהן סיסמת חד"ש בבחירות הקרובות "בונים שמאל חדש", גדשו את שד' בן-ציון, סמוך לדיזינגוף סנטר, והניפו כרזות נגד המלחמה ולמען שלום צודק.
"לא למלחמה! לא לכיבוש!" – נכתב על סיסמה אחת, ו"להציל את שני העמים ממלחמה" – על סיסמה אחרת. המפגינים קראו סיסמאות, המדגישות, כי בעזה ובשדרות, ילדים ומבוגרים רוצים לחיות, ולכן מלחמה אינה פתרון.
ח"כ דב חנין (חד"ש), התריע בדבריו בפני המפגינים, כי מלחמה כוללת בעזה – מסוכנת ומיותרת. מלחמה כזאת תעמיד בסכנה את חייהם של אלפים ברצועה ובישובים במערב הנגב. חנין הזכיר את אסון מלחמת לבנון השנייה והוסיף: "בסרט הזה כבר היינו. אנו יודעים, כי מלחמה אינה פתרון לבעיית הקאסמים".
חנין תבע מהממשלה בישראל להוביל לרגיעה אמיתית, הכוללת הפסקת אש, חילופי שבויים ופתיחה קבועה של המעברים, וזאת כדי להקל את הסבל של 1.5 מיליון הפלסטינים, תושבי הרצועה, ושל תושבי הישובים במערב הנגב. החזרת גלעד שליט אפשרית במסגרת חילופי שבויים – הדגיש חנין, והוסיף:
    "הסכם הרגיעה צריך להיות תחילת הדרך. יש להשלים אותו בהסכם כולל של החלפת שבויים ואסירים, וללוות אותו בתהליך מדיני אמיתי מול הרשות הפלסטינית ומול אבו מאזן. תהליך שלום אמיתי, המבוסס על פינוי השטחים הכבושים מאז 1967 ועל כינון מדינה פלסטינית עצמאית בצד ישראל – יתן לשני העמים בארץ אופק של תקווה".
חנין גינה את הצטרפות מרצ למעגל המתלהמים, התומכים בפלישה לעזה, והוסיף: "הגיע הזמן, שהנהגת מרצ תתנגד למלחמה כבר מתחילתה, ולא רק לאחר מעשה".
הפגנה המונית בנצרת
בנצרת הפגינו בשבת, 27.12, אלפים רבים לקריאת חד"ש למחות נגד פשעי המלחמה ברצועת עזה. ההפגנה החלה ליד המעין בהתכנסות מחאה. המפגינים הניפו כרזות וקראו סיסמאות בגנות הפעולה של הצבא הישראלי ונגד שר הביטחון. בעצרת נשאו דברים ח"כ מוחמד ברכה, שאמר, כי האחדות היא התגובה הטבעית לפשעים בעזה. ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראיסי, הדגיש, כי ממשלת ישראל טועה בחשיבה שאפשר לכפות על העם הפלסטיני כניעה. מוחמד נפאע, מזכ"ל מק"י, אמר, שהדרך היא מאבק והתנגדות לכיבוש.
בחיפה הפגינו פעילי חד"ש, יהודים וערבים, ופעילי תנועות אחרות לאורך ואדי ניסנאס. נשא דברים עיסאם מחול, חבר הלשכה הפוליטית של מק"י.
הפגנות ביוזמת חד"ש נערכו כמו-כן בטמרה, בטייבה, בטירה, בקלנסואה, באום אל-פחם, בשפרעם, בשעב , במכר, בעבלין, במג'ד אל-כרום, בסחנין, ביפו, בבענה ובמקומות נוספים.