הפגנה בכיכר הבימה נגד פסיקת ביהמ"ש העליון של ארה"ב שביטלה את הזכות לבצע הפלות

פעילות בשורה ארוכה של ארגוני נשים יפגינו הערב (שלישי) בשעה 18:00 בכיכר הבימה בתל-אביב בעקבות ההחלטה של בית המשפט העליון בארצות הברית שהחליט לבטל את הפסיקה שמגנה על הזכות של נשים לבצע הפסקת הריון. המארגנות מסרו "נתכנס לעצרת מחאה להפגין נגד ההחלטה הנוראית הזו שמחזירה את ארצות הברית חמישים שנה אחורה". "נשים לא יפסיקו לעבור הפלות- המשמעות היחידה של הפסיקה היא יותר הפסקות היריון בלי חוקיות ומסוכנות", הדגישו והוסיפו "נפגין בתמיכה וסולידריות מרחוק עם כל הנשים בארצות הברית; נשים ממושמעות לא עושות היסטוריה".

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל ביום שישי שהאחרון את פסיקת "רו נגד ווייד" משנת 1973, שהעניקה מעמד חוקי להפלות. משמעות ההחלטה היא שמדינות ארה"ב השונות יהיו חופשיות לאסור על ביצוע הפלות או להגביל אותן לפי ראות עיניהן.

פסיקת השופטים השמרנים צפויה להעמיק את הפילוג בחברה האמריקאית, והופכת על פיו תקדים משפטי של עשרות שנים, שנקבע בפסיקת הדגל מ-1973 ובהמשך בפסיקת "המרכזים לתכנון המשפחה נגד קייסי" מ-1992. עם פרסום ההחלטה, החלו המחאות בעשרות ערים גדולות ברחבי ארה"ב.

ההחלטה שהייתה צפויה מעניקה למדינות בודדות את הסמכות לקבוע חוקי הפלות משלהן, לאחר שבמשך כמעט חצי מאה אפשרה הפסיקה ההיסטורית של "רו נגד ווייד" הפלות במהלך השליש הראשון של ההיריון. כמעט מחצית מהמדינות צפויות להוציא מחוץ לחוק הפלות או להגביל אותן באופן חמור כתוצאה מההחלטה. מדינות אחרות מתכננות לשמור על כללים ליברליים יותר המסדירים את הפסקת ההיריון.

 

עוד בנושא:

קומוניסטים בארה"ב מחו נגד פסיקת ביהמ"ש העליון שביטלה את הזכות לבצע הפלות