הפגינו בבקו"ם בעת התייצבותה של סרבנית הכיבוש יסמין ערן ורדי

סרבנית המצפון יסמין ערן ורדי הגיעה הבוקר (ראשון) אל לשכת הגיוס בבקו"ם מלווה בעשרות מפגינים והודיע לקצינים במקום על סירובה להתגייס לצבא כיבוש. היא תצטרף לאדם רפאלוב שריצה יותר ממאה ימים בכלא הצבאי בשל סירובו, ואל סרבניות וסרבנים רבות ורבים לפניהם שסירבו לקחת חלק בכיבוש ודיכוי.

הצעירה מלווה עלידי מסרבות רשת סרבנות פוליטית המחברת מכתבי, יוזמות וקבוצות סירוב מהשנים האחרונות לפעולה משותפת. הרשת תומכת בסרבני וסרבניות מצפון הבוחרות שלא להתגייס לצבא הכיבוש, תוך מודעות והתייחסות להיבטים המגדריים שמביא עמו גיוס החובה לחברה הישראלית. הרשת פועלת בשיתוף ובסיוע תנועת יש גבול.

2019-01-13_203610

יסמין ערן ורדי (צילום: מסרבות)

במכתב גלוי שפרסמה ערב התייצבותה בתל השומר היא כתבה "אני צפויה להישלח לכלא צבאי עקב סירובי לשרת בצבא. אני מסרבת לשרת בצבא, כי אני מאמינה שזאת הדרך המשמעותית ביותר שלי לתרום לסיום הכיבוש. ילדי ישראל וילדי פלסטין גדלים במקביל לשנאה ולפחד מהאחר, ומאבדים את האמון בשלום, ואחד בשני. מדינת ישראל ממשיכה את המצור על עזה ואת הבנייה בשטחים הכבושים. אמצעי הלחימה בהם משתמש הצבא כלפי העם הפלסטיני אינו הכרחי, אינו מועיל, ויותר מכך, הוא מנציח את קיומו של הסכסוך ובכך מזיק לישראלים ולפלסטינים כאחד. בגיל היסודי, למדתי בבית הספר הדו לשוני יד ביד בירושלים. החיבור לילדים עם שפה שונה, צבע עור שונה, ותרבות שונה, היה לי טבעי וברור מאליו. בבית הספר היינו רגילים לשוויון מלא. בכל כיתה שתי מחנכות. אחת יהודייה ואחת ערביה. השיעורים נערכים בשתי השפות, כך גם ספרי הלימוד, וגם המשחקים".

"את השנים האחרונות, מעבר ללימודי תיאטרון, משמרות במד"א, והדרכה בתנועת השומר הצעיר, הקדשתי ללמידת המצב בארץ. קראתי מאמרים, ויצאתי לשטח עם תעאיוש. כשהיינו באים לדרום הר חברון, לרוב היינו מלווים את הרועים עם העדר לרעות במעט השטח שהצבא מיעד להם. היינו עוזרים בקצירת החיטה, שנעשית ביד, ולא עם טרקטור, כי בהרבה מהמקרים הצבא לא מאפשר להם להשתמש בטרקטור. לפעמים היינו עוזרים לבנות כבישי גישה לכפרים, או לשקם בתים שהצבא הרס".

עוד היא כתבה ש"השלב הבא בהבנה שלי את המצב, הוא הסתכלות על החברה שלי. על הילדים שהדרכתי בתנועה, שהכרתי מבית הספר. לא קשה להבין איך הילדים האלה, גדלים בלי תקווה בשלום. ילדי ישראל וילדי פלסטין גדלים במקביל לשנאה ולפחד מהאחר, ומאבדים את האמון בשלום, ואחד בשני. מדינת ישראל ממשיכה את המצור על עזה ואת הבנייה בשטחים הכבושים. אמצעי הלחימה בהם משתמש הצבא כלפי העם הפלסטיני אינו הכרחי, אינו מועיל, ויותר מכך, הוא מנציח את קיומו של הסכסוך ובכך מזיק לישראלים ולפלסטינים כאחד".

סרטון של הטלוויזיה החברתית על סירובה של יסמין ערן ורדי:

https://tv.social.org.il/social/2019/01/06/jasmine-i-refuse