העמים ישלמו את המחיר: שום דבר טוב לא יצמח ממלחמה באוקראינה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה השבוע לשגר "כוח שמירת שלום" אל דונייצק ולוגנסק, "הרפובליקות העצמאיות" במזרח אוקראינה, שבעצמאותן הכיר מוקדם יותר. ההוראה לשלוח את הכוח המזוין לאזורים הבדלניים נכללה בצו שפרסם פוטין על רקע המשבר המדיני החריף. עוד הצהיר פוטין כי "אוקראינה היא המצאה" של מנהיג מהפכת אוקטובר לנין. לדברי פוטין, "העם האוקראיני זו המצאה קומוניסטית", שנועדה להחליש את רוסיה, והדגיש שהוא "יותר אנטי-קומוניסט מכל לאומן אוקראיני".

תרגיל של חיל השריון הרוסי ליד הגבול עם אוקראינה (צילום: משרד ההגנה של רוסיה)

 

עם כניסת הכוחות הרוסיים לשטחה של אוקראינה ("הרפובליקות העצמאיות") נרשם שלב נוסף ומסוכן מאוד במשבר שהתפתח בשבועות האחרונים בין רוסיה לבין ארה"ב ובנות בריתה. אזכור לנין בנאומו של נשיא רוסיה אינו מקרי. אנו עדים לשלב נוסף במערכה בין מעצמות אימפריאליסטיות על אזורי השפעה ועל שליטה בשווקים. לנין הגדיר תהליך זה לפני 100 שנה, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה העקובה מדם, בתור "שלב טפילות וריקבון של הקפיטליזם".

בספרו "האימפריאליזם – השלב העליון של הקפיטליזם", כתב לנין: "הטפילות והריקבון של הקפיטליזם אופייניים לשלב ההיסטורי העליון שלו, היינו, לאימפריאליזם. קומץ מעצמות אדירות ועשירות עושקות את כל העולם בדרך פשוטה של 'גזירת קופונים'. נקל להבין, שמרוויחי-על של האימפריאליזם הם הקפיטליסטים. זאת, משום שרווח זה הוא גבוה יותר מן הרווח שבעלי ההון סוחטים מפועלי ארצותיהם".

תיאור זה תואם להפליא את "משבר אוקראינה", בו משחקות המעצמות האימפריאליסטיות במערב ובמזרח בגורלם של עשרות מיליוני בני אדם, בדרכן לחלק מחדש את העולם.

במשבר אוקראינה אין "טובים" ואין "רעים". יש התנגשות אינטרסים בין מעצמת-על בדעיכה, ארה"ב, לבין מעצמה אחרת, רוסיה, שאינה מוכנה להשלים עם הניסיון לשקם את האימפריאליזם האמריקאי על חשבונה.

במצב שנוצר נתונה תמיכתנו לעמים האחים, הרוסי והאוקראיני, שפעם לחמו שכם אל שכם נגד הפולש הנאצי ועתה ניצבים, בעל כורחם, משני צידי המתרס. שום דבר טוב לא יצמח ממלחמה באוקראינה.

 

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/110804