העובדים הסוציאליים פתחו בשביתה ללא הגבלת זמן: אלפים הפגינו בכיכר הבימה

אלפי עובדות ועובדים סוציאליים הפגינו הבוקר (שני) בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה לשיפור תנאי העסקתן, לאחר שאיגוד העובדות הסוציאליות פתח היום בשביתה ללא הגבלת זמן של כלל השירותים החברתיים. זאת, עקב סירוב משרד האוצר לפתוח עמן במשא ומתן רשמי בנוגע לדרישותיהן. "פקידי האוצר מספרים שהם מנהלים משא ומתן עם האיגוד כדי למנוע את השביתה. זה פשוט שקר, מורחים אותנו", נמסר מהאיגוד.

חברי כנסת איימן עודה ועופר כסיף, הבוקר, בהפגנת העובדים הסוציאליים שנערכה במרכז תלאביב (צילום: זו הדרך)

בהפגנה שערכו בכיכר הבימה המשתתפות הניפו כרזות בעברית ובערבית בהן נאמר, בין היתר: "חנקתם אותנו", "עומס מקסימום, משכורות מינימום" ו"תנו לי להיות עו"ס טוטאלית לא טוטאל עו"ס". מק"י וחד"ש הביעו תמיכה בשביתה וקבוצה גדולה של פעיליהן הצטרפה למחאה, ובהם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה וח"כ עופר כסיף.

ח"כ עודה היה ראשון הנואמים בהפגנה ואמר: "הממשלה מעדיפה טייקונים על שכבות מוחלשות, מעדיפה סיפוח על רווחה", אמר, "השביתה הצודקת שלהן היא בשביל כולנו". ח"כ כסיף אמר בהפגנה כי "ממשלת החרטא לא רואה את מוחלשי החברה ממטר. אלו לא העו"סיות ששובתות, זו הממשלה ששובתת ומפקירה אותן ואת החברה כולה בעת הקשה ביותר". לדבריו "ממשלת החרטא לא רואה את הנכים והקשישים, את הנשים והילדים שסובלים מאלימות במשפחה. אני עומד לצד הנשים האמיצות האלה וקורא לממשלה לחבר מיידית את השירותים החברתיים למכונת הנשמה."

לאחר מכן, השובתים החלו לצעוד דרך רחוב מרמורק לכיוון קריית הממשלה, וחסמו את רחוב אבן גבירול. ח"כ כסיף עדכן: "עו"סיות עוכבו בהפגנה ולאחר ששוחררו נקראו למשטרה להיחקר לגבי מחאתן. לצערי קיים חשש כבד כי מניעים פוליטיים מפעילים את כוחות המשטרה לסיכול מחאה חברתית חיונית ואקוטית בשעה קשה זו. פניתי לשר אוחנה ואני מצפה ממנו כי יודיע מיד שהחקירה מבוטלת". עוד סיפר פעיל חד"ש באיגוד העובדים הסוציאליים כי הוזהר על ידי שוטרים בשולי המחאה שלא להשתתף בהפגנות נוספות. "אנו מכירים אותך ויודעים מי אתה", אמרו לו.

בישראל עובדים כ־12 אלף עובדים סוציאליים. בסקר שערכה בחודשיים האחרונים התארגנות הסטודנטים לעבודה סוציאלית "עוס"ים שינוי" בהשתתפות 180 בוגרות ובוגרים מכלל מוסדות הלימוד לעבודה סוציאלית בארץ, נבדק אם אנשים שסיימו לימודי עבודה סוציאלית בוחרים לעבוד במקצוע ואם הם רואים את עצמם ממשיכים לעבוד בו לטווח ארוך. התוצאות קשות: 44% מהנשאלים שוקלים לעזוב את המקצוע בחמש השנים הקרובות. 25% עוזבים את המקצוע תוך חמש שנים מסיום התואר. 71% הצביעו על כך שהגורם המשמעותי ביותר לעזיבת המקצוע הוא השכר ותנאי ההעסקה. הגורם השני הוא שחיקה נפשית ועומס.

נאומו של ח"כ כסיף, הבוקר, בהפגנה בתלאביב:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/573687503294427/

לדו"ח עו"סים שינוי המלא: https://www.osimshinooy.org/blank-15