הסתיימה שביתה בת שבועיים של המרצים באוניברסיטאות והמכללות בבריטניה

הסתיימה שביתה בת שבועיים של המרצים באוניברסיטאות ובמכללות בבריטניה. זאת, בשל התקדמות המו"מ עם הנהלת המוסדות. כך מסר אתמול (שישי) איגוד המרצים באוניברסיטאות והמכללות (UCU). השביתה גרמה לשיתוקן של כ-70 אוניברסיטאות ומכללות באנגליה, סקוטלנד וצפון אירלנד והיא פרצה בגלל המשך המדיניות הניאוליברלית של ממשלות השמרנים והלייבור כלפי ההשכלה הגבוהה ושאחד מביטוייה היא ניסיון לפגוע בהסכמי הפנסיה של המרצים. השביתה זכתה לתמיכה גורפת של הסטודנטים והסגל המינהלי ושל חלקים רבים בציבוריות הבריטית. על כך מסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "מורנינג סטאר" היוצא לאור בלונדון.

2018-03-17_183412

הפגנת מרצים בפתח הנהלת אוניברסיטת לידס (צילום: איגוד המרצים של בריטניה)

פרשן ה"מורנינג סטאר" ציין שבעת השביתה נרשם גידול חד בהצטרפות מרצים לאיגוד. על פי ההערכה כמה אלפי מרצים הצטרפו לאיגוד ושבתו לראשונה בחייהם. השובתים הקימו בפתח המוסדות להשכלה גבוהה "משמרות שביתה", בהן הסבירו את מהות הצעדים הארגונים וצרפו חברים חדשים לאיגוד. כמו כן, מרצים מהשמאל קיימו "קמפוסים אלטרנטיביים" שפעלו במוסדות השונים ובהם נלמדו זכויות עובדים, תולדות מאבק העובדים באנגליה, על המדיניות הניאוליברלית כפלי ההשכלה הגבוהה ועוד.

יצוין שבעקבות השביתה, מגזרים אחרים החלו לפעול ומאות עובדי קבלן באוניברסיטת לונדון הכריזו אף הם על סכסוך עבודה והם מתכוונים לפתוח בשביתה באפריל בדרישה לתוספות שכר ולהפסקת העסקה הקבלנית בהשכלה הגבוהה. בין העובדים שישבתו: מנקים, מאבטחים, צוותי ציוד אורקולי וגננים.

"אקדמיה לשוויון" אף שיגרה מכתב סולידריות עם המרצים השובתים בבריטניה. מהתארגנות המרצות והמרצים מן השמאל באקדמיה הישראלית נמסר "בקור עז עומדים ומפגינים הקולגות שלנו באנגליה מול הנהלות האוניברסיטאות והממשלה. שביתה כללית הוכרזה ביותר מששים מוסדות השכלה גבוהה באנגליה בעקבות תוכנית הממשלה לחסל את הפנסיות של סגל ההוראה. המאבק הזה על תנאי ההעסקה הוא משבר חסר תקדים באקדמיה ולתוצאותיו יהיו השלכות הרבה מעבר לאי. הבוקר שלחנו להם את מסר הסולידריות הזה והשובתים יקריאו אותו בהפגנות והמחאות".