הסרט 'קס' יוקרן בגדה השמאלית בתום כנס מרקס על מהפכת אוקטובר

הסרט "קס" יוקרן מחר (מוצ"ש) בשעה 20:00 בגדה השמאלית בתום כנס מרקס המוקדש השנה ל-100 שנה למהפכת אוקטובר. הכנס החל הבוקר במוזיאון בתים, בו מוצגת התערוכה "הילדים רוצים קומוניזם", בהשתתפות יהושע סימון ("ידע סובייטי"(, זיוה צ'רקסקי ("על הריאליזם הסוציאליסטי") ואורי וולטמן ("המהפכה במבחן התיאוריה, התיאוריה במבחן המהפכה").

הכנס יימשך מחר (שבת) בגדה השמאלית בתלאביב, בשעה 14:00 עם הרצאותיהם של אפרים דוידי ("הקומוניסטים הראשונים: מהפכת אוקטובר ופלשתינה"), גדעון פרוידנטל ("150 שנה לפרסום 'הקפיטל' מאת קרל מרקס"), עמיר לקח אביבי ("בין מהפכה לריאקציה, בין פתיחות לצנזורה: השנים הראשונות של המוסיקה הסובייטית"), עיסאם מחו'ל ("מהפכת אוקטובר והמזרח התיכון") ודב חנין ("המהפכה – אתגר לימינו").

2017-11-03_173137

מתוך "קס"

"קס" הוא סרטו השני של הבמאי הבריטי קן לואץ׳ שהפך עם השנים לקלאסיקה קולנועית של ביקורת סוציאליסטית. מצד אחד, הוא מחויב לביקורת מערכתית הבוחנת כיצד מוסדות המדינה (במקרה זה מערכת החינוך) מייצרים כוח עבודה זול ומדוכא לתעשייה הקפיטליסטית (מפעלי כריית הפחם בצפון אנגליה); מצד שני, הוא מציג את הבעיה עם הרבה הומור ישירות מבעד לחייו של ילד: בילי נמלט מהכלא החברתי שנבנה סביבו בעזרת טיפולו המסור בבז נטוש, אותו הוא מכנה "קס".

ללואץ' יש סגנון קולנועי משלו. כשם שברמת התוכן הוא משלב בין ייצוג מבני לאישי, גם הצורה הקולנועית משולבת: לצד ההסתמכות על תסריט והעמדה מובנים, הוא עושה שימוש בשחקנים לאמקצועיים, המצולמים בלוקיישן אותנטי ודוברים במבטא התואם את סביבתם הטבעית. "קס" הוא דוגמת מופת לביקורת חברתיתקולנועית חדה, הנמנעת מרגשנות אך מלאה ברגש חם כלפי דמויותיה. את השיחה אחרי הסרט ינהל אדם אבולעפיה.