הסכמים קיבוציים בענף ההובלה ובחברת SAP; עובדי טן ממשיכים למחות

איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות והתאחדות בעלי מפעלי הובלה בישראל חתמו בסוף השבוע האחרון על הסכם ענפי חדש בענף ההובלה. ההסכם שהושג לאחר תקופת הידברות ממושכת, מעגן הסכמות חדשות בין הצדדים בדבר שיפור שכרם ותנאי העסקתם של המובילים, ותקף באופן רטרואקטיבי החל מאוקטובר 2016 ועד סוף יוני 2019.

2017-01-16_191018

מחאת עובדי טן בתחנת דלק שבנצרת עילית, אתמול (צילום: ההסתדרות)

בהתאם להסכם הענפי החדש, שכר הבסיס של השכירים בענף ההובלה יעודכן ויהיה 100 שקל מעל לשכר המינימום הקבוע בחוק, כפי שמתעדכן מעת לעת, וזאת בנוסף לתוספת שכר בגובה 0.5% לכל שנת ותק. כך למשל, שכר המינימום בענף ההובלה יעמוד מעתה על 5,100 שקל לחודש והחל מחודש דצמבר שכר זה יעלה ל-5,400 שקל, בנוסף לחצי אחוז תוספת לכל שנת ותק.

בשורה נוספת שנושא ההסכם היא הגדלת הפקדות המעסיק לקרן ההשתלמות ל-6.75% מהשכר, כאשר הבסיס לחישוב השכר יהיה לפי שיעור של 150% מהשכר המשולב, כפי שהוסדר בהסכמים הקודמים. כך לדוגמה, נהג מתחיל (ללא ותק) ששכרו החודשי נקבע על פי שכר המינימום בענף (5,100 שקל) יהיה זכאי להפקדת מעסיק לקרן ההשתלמות בגובה 516שקל לחודש. סכום האש"ל (הוצאות אוכל, שתייה, לינה) יעודכן על פי ההסכם ל-53 שקל ליום עבודה, כך שנהג שעובד 26 ימים בחודש, יהיה זכאי לקבל 1,378 שקל עבור הוצאות אש"ל. הישג משמעותי נוסף של ההסכם נעוץ בהסדרת מנגנון האכיפה ליישום ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה בענף ההובלה, לרבות פעילות משותפת של הארגונים למען אכיפה יעילה ופעילה להבטחת זכויות העובדים בענף.

כמו כן, ההסכם כולל הסדרה נוספת של קבלת פירוט הפרמיה והנורמה מהמעסיק. שכרם של נהגי ההובלה בנוי משכר בסיס ורכיב נוסף בשם פרמיה שנגזר ממחזור ההכנסות החודשי של המשאית שעבד עמה. על פי ההסכם החדש, כל נהג בענף ההובלה יהיה רשאי לפנות למעסיקו בדרישה לפירוט סכום ההכנסות החודשי של המשאית ממנה נגזרות הנורמה והפרמיה. במקרים אלו, המעסיק יחויב למלא אחר בקשת הנהג תוך 14 ימים ממועד הפניה, ובמקרה של השגות על הנתונים שהוצגו, הנהג יוכל לקבל סיוע במיצוי זכויותיו באמצעות נציג הוועד בחברתו, או באמצעות דרישה ישירה להסבר מפורט מגורם מוסמך בחברה.

כמו כן, אתמול (ראשון) נחתם הסכם קיבוצי ראשון בחברה הרבלאומית הגרמנית SAP בישראל. ההסכם שיחול על כ-600 עובדי החברה, נחתם לאחר מעל לשנתיים של מו"מ בין הצדדים, ומהווה למעשה את ההסכם המקיף הראשון שנחתם להסדרת זכויות העובדים בענף ההייטק בארץ. עד כה נחתמו בענף ההייטק הסכמים קיבוציים המוגדרים כהסכמי ביניים בלבד, כמו ההסכמים הנוגעים לעובדי זורה (קומברס לשעבר) וטק מהינדרה ביחס לחוזה הרכישה שנחתם בין שתי החברות.

הסכם שנחתם אתמול עם מנהלי הסניף הישראלי של חברת התכנה הגדולה באירופה, מעגן את זכויות העובדים ומסדיר שיפור בתנאי העסקתם, הותאם למאפיינים הייחודיים של ענף ההייטק בארץ ולסביבת העבודה הגלובאלית שבה פועלת החברה. החלק הארגוני של ההסכם כולל סעיפים רבים אשר תורמים להגברת הביטחון התעסוקתי של העובדים, תוך הסדרת מנגנון פיטורים הוגן ושקוף. מנגנון נוסף שהוסדר כחלק מטיפוח ההון האנושי בחברה, נועד להבטיח תגמול לעידוד המצוינות, תוך הגברת השקיפות המערכתית ושימור ערכי התרבות הארגונית. במסגרת ההסכם החדש, עובדיSAP   בישראל יהיו זכאים להגדלת ההפרשות הפנסיוניות שלהם, תוך העלאת תשלום המעסיק לרכיב התגמולים לשיעור מקסימלי של 7.5%. זאת ועוד, ההסכם מגדיל גם את מכסת ימי החופשה השנתית, לרבות ימי חופשה בשני ערבי חג נוספים שיינתנו על חשבון המעסיק. בנוסף לכך, ההסכם מגדיל את ערך יום ההבראה ל-450 שקל. כחלק משיפור תנאי העובדים וקידום רווחתם, הוחלט בין היתר, גם על הגדלת הסבסוד של תכנית הליסינג לעובדים, ועל פתיחת נסיעות במימון החברה בכביש 6 ובמנהרות הכרמל. כמו כן, עובדי SAP בישראל יוכלו להשתתף בתכנית מלגות גלובאלית של החברה, ולקבל מלגת לימודים בכפוף לעמידה בקריטריונים. ועוד: על פי ההסכם, תקציב הרווחה השנתי בחברה, המיועד לטובת פעילויות למען העובדים, יעמוד על 4,150 שקל לעובד. כמו כן, סוכם על ניהול משותף של תקציב הרווחה על ידי ההנהלה ונציגות העובדים. בשורה נוספת שנושא ההסכם היא קיבוע ההטבות הקיימות בחברה, כגון: ביטוח בריאות, בדיקות סקר רפואיות, וקרן השתלמות לכל עובד החל מיום העבודה הראשון בחברה עם שיעור הפרשה מקסימלי מטעם המעסיק.

תוספות השכר בחברה ימשיכו להיות על-=פי מדיניות השכר של החברה הגלובלית מדי שנה, אך מעתה בזכות ההסכם תובטח גם תוספת שכר אחוזית קבועה למניעת שחיקה לצד מנגנון אסקלציה במידה והאתר הישראלי יופלה במתן תוספות השכר מול אתרים אחרים בעולם. ההסכם החדש "כולל גם לראשונה בישראל תכנית לשיקוף טווחי השכר לעובדים במקצועות השונים ויצירת איזון בין הצרכים העסקיים של SAP לבין שיתוף הוועד בתהליכים השונים המתרחשים בחברה, בהתאם למהלך כולל של החברה להגברת שקיפות באתריה ברחבי העולם", נמסר מההסתדרות.

יצוין שנמשכים הצעדים הארגוניים בהם נוקטים עובדי תחנות הדלק טן, זה השבוע השני ברציפות. עשרות עובדי טן הפגינו אתמול בתחנת הדלק של החברה בנצרת עילית ובהמשך היום העובדים הם קיימו משמרות מחאה בתחנות נוספות באזור הצפון. במקביל לכך, צפויים להימשך השיבושים בפעילות התחנות בכל רחבי הארץ. ההחלטה לפתוח בצעדים ארגוניים הגיעה על רקע סירובה העיקש של הנהלת טן לחתום על הסכם קיבוצי ראשון בחברה, אשר מסדיר שיפור בזכויותיהם ובתנאי העסקתם של העובדים. בשבוע שעבר העובדים קיימו משמרות מחאה בתחנות שונות ברחבי הארץ, ומתחת לביתו של מנכ"ל החברה ערן וקנין. במקביל לגרירת הרגליים והסחבת שנוקטת טן מול הדרישות הכספיות של העובדים, פנתה הנהלת החברה בשבוע שעבר לבית המשפט בבקשה לאשר לכונסי הנכסים של החברה להשתתף באסיפה הכללית של בעלי המניות, ולאשר מענק בגובה חצי מיליון שקל למנכ"ל וקנין.

בסוף השבוע האחרון, הוציאה הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות מכתב אזהרה לצוות המשפטי שמייצג את חברת טן, בראשות עו"ד אפרת דויטש, ובו התריעה פעם נוספת על התנהלות בלתי חוקית של החברה, המהווה פגיעה בהתאגדות. בין הצעדים הפסולים המפורטים במכתב, הוזכרו בין היתר: מעקבים לכאורה שמבצעת החברה אחרי עובדים ומובילי ההתאגדות, צילומם בידי צלם שנשכר על ידי הנהלת החברה באופן מטריד, התבטאויות בלשון מאיימת ומסרונים אישיים שנשלחו לעובדים על מנת לרפות את ידיהם מהמשך הצעדים שבהם נוקטים במסגרת סכסוך העבודה. עו"ד אלעד מורג, מהלשכה המשפטית בהסתדרות, ציין בפנייה כי "המכתב נשלח מתוך אחריות ובניסיון אחרון לכנס את חברת טן אל הכללים שהתווה הדין, תחת אופן פעולתה הפראי, המפר והבלתי חוקי". מורג הדגיש כי ככל שפעילותה של החברה, בניסיון לפגוע בהתארגנות, לא תופסק באופן מיידי, ההסתדרות תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה. יו"ר ועד הפעולה של עובדי טן, עומר כהן, מסר כי: "עובדי טן נחושים מתמיד וימשיכו להיאבק על זכויותיהם. לא ניתן להתנהלות בריונית להכתיב את הטון ונזכיר שוב כי המפתח לסיום המשבר מונח על שולחנה של ההנהלה. אנו מקווים כי המנכ"ל ערן וקנין, יפגין את מידת האחריות שתואמת את גודל השעה, ויחתור לקדם את המו"מ מול נציגות העובדים. פנינו להידברות אך לא נהסס להחריף את העיצומים".